دو شرکت هوندا و نیسان در حال مذاکره برای ادغام و تشکیل هلدینگ مشترک با میتسوبیشی هستند تا در رقابت با برندهایی مانند: تسلا و BYD قدرت بیشتری کسب کنند.
به گزارش تکناک، طبق گزارش نیکی آسیا، هر دو غول خودروسازی ژاپنی تأیید کردهاند که مذاکرات در حال انجام میباشد. نیسان اعلام کرده است که در حال بررسی جنبههای مختلف همکاری آینده با هوندا و میتسوبیشی میباشد، اما هنوز هیچ تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.
موضوع ادغام مدتها در ذهن مدیران این خودروسازیها مطرح بوده است. پس از امضای تفاهمنامهای در ماه مارس، نیسان و هوندا در ماه آگوست برای تحقیق در مورد فناوریهای پلتفرمهای خودروهای نسل آینده همکاری کردند. در همان ماه، این دو شرکت با میتسوبیشی نیز همکاریهایی برای هوشمندسازی و الکتریکیسازی خودروها آغاز کردند.
در کنار رقابت با تسلا، خودروسازان چینی نیز تهدید جدی برای این برندها به شمار میروند، به ویژه در خود چین که بزرگترین بازار خودروی جهان است.
به عنوان مثال، خودروی الکتریکی Seagull EV ساخت BYD با قیمت ۹,۷۰۰ دلار، در ماه نوامبر توانست فروش بالاتری از تسلا مدل Y داشته باشد و بیش از ۵۶,۰۰۰ دستگاه از آن در چین فروخته شد.
بر اساس پیشبینی آژانس بینالمللی انرژی، تا سال ۲۰۳۰ فروش خودروهای الکتریکی به ۴۰ درصد از کل بازار جهانی میرسد و تا سال ۲۰۳۵ به ۵۵ درصد خواهد رسید.
این آمار نشان میدهد که اگر هوندا، نیسان و میتسوبیشی نتوانند محصولات الکتریکی رقابتی ارائه دهند، ممکن است در رقابت با سایر برندها عقب بمانند.
در صورت ادغام، این سه برند میتوانند به سومین گروه بزرگ خودروسازی در جهان تبدیل شوند و با فروش بیش از ۸ میلیون خودرو، در ردههای بالای صنعت قرار گیرند.
سرمایهگذاران نیز به ایده ادغام هوندا و نیسان واکنش مثبتی نشان دادهاند و قیمت سهام نیسان در بورس توکیو پس از انتشار خبر مذاکرات ادغام، ۲۳.۷ درصد افزایش یافت.
این ادغام میتواند راهی برای بهبود شرایط سخت کنونی هوندا و نیسان باشد، چرا که این دو برند در سال ۲۰۲۴ با کاهش فروش در چین روبهرو شدهاند و به ترتیب ۱۰ و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را کاهش دادهاند.
در حال حاضر، هوندا و نیسان تنها تعداد محدودی خودروی الکتریکی در بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی عرضه میکنند، که از نظر بازدهی و برد در برخی نقدها با انتقاداتی روبهرو بوده است. میتسوبیشی نیز تنها دو مدل الکتریکی در بازار ژاپن دارد.
اگر این ادغام به نتیجه برسد و پلتفرمهای جدید و محصولات جذاب الکتریکی ساخته شود، ممکن است این سه برند بتوانند به رقابت با بزرگان صنعت خودرو ادامه دهند.