تاثیر شگفت انگیز آب زیتون بر عملکرد ورزشی

بر اساس یافته های جدید، آب میوه زیتون می تواند مزایای آنتی اکسیدانی فوق العاده ای داشته باشد و عملکرد ورزشی افراد را افزایش دهد.

به گزارش تکناک، این مطالعه که در مجله Nutrients و توسط متخصصان تغذیه در دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) منتشر شد، اولین مطالعه‌ای است که فواید آب میوه زیتون را بررسی می‌کند.

آب میوه زیتون یک محصول زائد است که هنگام تولید روغن زیتون به دست می آید. زیتون حاوی پلی فنول هایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و حاوی تعدادی ترکیبات فنلی و غنی از هیدروکسی تیروزول است.

اولین مطالعه در مورد فواید آن برای افرادی که ورزش می کنند شامل 29 شرکت کننده بود که آب میوه زیتون یا دارونمایی را که از نظر طعم و ظاهر با آن مطابقت داشت، طی 16 روز متوالی مصرف کردند و اثرات مثبتی بر چندین نشانگر کلیدی در هنگام دویدن در آنها پیدا شد.

مصرف آب میوه زیتون باعث بهبود پارامترهای تنفسی در شروع ورزش و همچنین بهبود دریافت اکسیژن و همچنین بهتر دویدن شد.

مطالعه ای توسط دانشگاه آنگلیا راسکین نشان می دهد که آب زیتون که محصول جانبی تولید روغن زیتون است، می تواند مزایای آنتی اکسیدانی داشته باشد و عملکرد ورزشی را تقویت کند. محققان متوجه شدند که مصرف آب زیتون، پارامترهای تنفسی، مصرف اکسیژن و بهتر دویدن را بهبود می بخشد

پارامترهای تنفسی در شدت فعالیت بالاتر زیاد تحت تأثیر قرار نگرفتند، اما تلاش و همچنین بازگشت به حالت عادی بعد از انجام تمرینات سخت، سریع تر به شرکت کنندگان بازگشت.

دکتر جاستین رابرتز، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: مدت‌هاست که به فواید ورزشی پلی‌فنول‌ها، مانند آنهایی که از گیلاس و چغندر به دست می‌آیند، علاقه‌مند بودم. با انجام یک سری تحقیقات ما متوجه شدیم که برای به دست آوردن مزایای پلی فنول ها از زیتون، باید روزانه مقادیر زیادی از آن مصرف شود که ممکن نبود، بنابراین ما دست به کار شدیم و آب زیتون را آزمایش کردیم.

وی ادامه داد: آب زیتون، دقیقا مانند روغن زیتون حاوی هیدروکسی تیروزول است. این محصول معمولاً در هنگام طول تولید روغن زیتون، دور ریخته می شود و ما یک شرکت در ایتالیا پیدا کردیم که تصمیم گرفت این ماده دور ریختنی را به یک مکمل غذایی تبدیل کند. مطالعه ما اولین مطالعه ای است که استفاده از آب میوه زیتون را در یک محیط ورزشی بررسی می کند و ما متوجه شدیم که 16 روز استفاده از این ماده، می تواند تاثیر مثبتی بر تمرینات هوازی داشته باشد، به ویژه در تمرینات با شدت بالا.

در ادامه او گفت: ما متوجه شدیم که کاهش مصرف اکسیژن و بهتر دویدن ، نشان می‌دهد که می‌تواند به طور موثر برای کسانی که تمرینات هوازی منظم انجام می‌دهند، مفید باشد. ما اکنون قصد داریم تحقیقات بیشتری را در دانشگاه آنگلیا راسکین انجام دهیم تا این یافته ها را تایید کنیم. ما همچنین به دنبال بررسی این هستیم که آیا این محصول می تواند برای تمرینات ماراتن و ریکاوری ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد و همچنین اثربخشی آن را در سرکوب بیماری عای مرتبط با ورزش، آزمایش کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.