کارتهای گرافیک سری انویدیا RTX 50 از GPU PhysX برای بازیهای ۳۲ بیتی پشتیبانی نمیکنند. این ممکن است بر عملکرد فیزیک برخی عناوین قدیمی تأثیر بگذارد.
به گزارش تکناک، انویدیا اخیراً اعلام کرده است که پردازندههای گرافیکی سری RTX 50 دیگر از PhysX مبتنیبر GPU در بازیهای ۳۲ بیتی پشتیبانی نخواهند کرد. این تصمیم در پی انتشار برنامه جدید پشتیبانی از کودا ۳۲ بیتی اتخاذ شده است و بدینمعناست بازیهای قدیمی که به PhysX شتابگرفته با GPU متکی هستند، با افت چشمگیر عملکرد و کاهش نرخ فریم مواجه خواهند شد.
طبق اطلاعات منتشرشده، این تغییر چندین عنوان محبوب منتشرشده در دهه ۲۰۰۰ مانند Borderlands 2 ،Metro 2033 ،Metro: Last Light و Mirror’s Edge را تحتتأثیر قرار خواهد داد. این بازیها اکنون مجبور خواهند شد از پردازش PhysX مبتنیبر CPU استفاده کنند که میتواند عملکرد سیستم را کاهش دهد و تجربه گیمینگ را بهویژه روی سختافزارهای ضعیفتر مختل کند.
فهرست مطالب
تغییرات در پشتیبانی از کودا ۳۲ بیتی
نئووین مینویسد که براساس صفحه پشتیبانی انویدیا، قابلیت کامپایل ۳۲ بیتی بهطور کامل از CUDA 12.0 حذف شده است. این یعنی دیگر امکان توسعه یا اشکالزدایی برنامههای کودا ۳۲ بیتی در نسخه ۱۲.۰ و جدیدتر وجود ندارد. بااینحال، CUDA Driver همچنان از برنامههای ۳۲ بیتی روی پردازندههای گرافیکی GeForce RTX 40 ، GeForce RTX 30 ،GeForce RTX 20/GTX 16 ،GeForce GTX 10 و GeForce GTX 9 پشتیبانی خواهد کرد.

راهکارهای جایگزین برای اجرای بازیهای ۳۲ بیتی
کاربرانی که همچنان به اجرای بازیهای ۳۲ بیتی روی پردازندههای گرافیکی سری RTX 50 تمایل دارند، میتوانند از روشهای جایگزین استفاده کنند. یکی از این راهکارها، اجرای PhysX روی CPU است. بیشتر بازیها به بازیکنان امکان میدهند تا بین پردازش PhysX مبتنیبر CPU و GPU جابهجا شوند. بنابراین، کاربران میتوانند این تنظیمات را بهصورت دستی تغییر دهند تا تجربهای روانتر داشته باشند. همچنین، انتظار میرود که جامعه گیمینگ مودها و پچهای سفارشی را برای حل این مشکل منتشر کند.
حرکت صنعت بازی بهسمت ۶۴ بیتی
تصمیم انویدیا برای حذف پشتیبانی از ۳۲ بیتی با تغییرات گسترده رخداده در صنعت گیمینگ همسو است. در سالهای اخیر، بیشتر PCهای گیمینگ و توسعهدهندگان به معماری ۶۴ بیتی مهاجرت کردهاند و استانداردهای جدید نیز بر این اساس تنظیم شدهاند. این روند نهتنها در سختافزارهای گرافیکی، بلکه در سیستمعاملها نیز مشاهده میشود. ویندوز و لینوکس هم در نسخههای جدید خود تمرکز اصلی را بر ۶۴ بیتی گذاشتهاند و دیگر از ۳۲ بیتی بهطور گسترده پشتیبانی نمیکنند.
با توجه به این تغییرات، کنارگذاشتن پشتیبانی از ۳۲ بیتی در پردازندههای گرافیکی جدید انویدیا را میتوان گامی مهم در مسیر پیشرفت صنعت گیمینگ و ارتقای استانداردهای آن دانست.
دیدگاهها 1