پرونده ضد انحصار دولت ایالات متحده علیه مارک زاکربرگ، بنیانگذار متا (فیسبوک)، قدرت و نفوذ امپراتوری دیجیتال متا را بررسی کرده است.
به گزارش تکناک، در پرونده ضد انحصاری که ممکن است بزرگترین درگیری ضد انحصار در تاریخ شرکت متا باشد، مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ، این هفته در دادگاه ایالات متحده شهادت داد. پرونده مدنظر حول خریدهای استراتژیک متا، بهویژه خرید اینستاگرام و واتساپ، متمرکز است و این سؤال را مطرح میکند که آیا این خریدها برای جلوگیری از رشد رقبا و سلطه بر بازار بهمنظور حفظ موقعیت برتر این شرکت صورت گرفته است یا خیر؟
فهرست مطالب
سلطه متا بر بازار شبکههای اجتماعی
متا بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان شناخته میشود. این شرکت با داشتن اپلیکیشنهای پرطرفداری مانند فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، یکی از بازیگران بزرگ بازار شبکههای اجتماعی است. باوجوداین، در سالهای اخیر نگرانیهایی درباره سلطه این شرکت بر بازار و اثرهای منفی آن بر رقابت در این حوزه مطرح شده است.
اتهامات علیه متا؛ خرید برای نابودی رقبا
به نقل از اندروید هدلاینز، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) بهدنبال بررسی این موضوع است که متا از استراتژی «خرید یا نابود» استفاده کرده است یا خیر. طبق ادعای FTC، این شرکت با خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ به قیمت یک میلیارد دلار و واتساپ در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار، تلاش کرده تا رقابت را از بین ببرد.
ایمیلهای داخلی که FTC منتشر کرده است، نشان میدهند که مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را تهدیدی جدی میدانسته و رشد سریع این اپلیکیشن را «واقعاً ترسناک» توصیف کرده است. یکی دیگر از پیامهای داخلی، اپلیکیشن عکس فیسبوک را بهعنوان محصولی ضعیف و کند معرفی کرده بود. بهگفته FTC، هدف از این خریدها نوآوری نبوده است؛ بلکه بهعنوان حملات پیشگیرانهای طراحی شدهاند تا مانع از رشد رقبای بالقوه شوند.
دفاع از متا؛ خریدها به منظور بهبود محصولات
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، این اتهامات را رد کرده و بهشدت مخالف دیدگاه FTC است. او اظهار کرده است که خریدها در این صنعت بهویژه در دنیای فناوری، برای ساخت محصولات بهتر و ارتقای کیفیت خدمات ضروری هستند. زاکربرگ بر این نکته نیز تأکید کرده است که متا شرکت انحصاری نیست و به رقابت سالم اعتقاد دارد.

پیشبینیهای اقتصادی و اثرات منفی
درصورتیکه FTC پیروز شود، این دادگاه ممکن است به فروش اینستاگرام و واتساپ حکم دهد. ازدستدادن اینستاگرام میتواند تأثیرات جدی بر کسبوکار تبلیغاتی متا بگذارد. طبق تحقیقات شرکت Emarketer، اینستاگرام در سال جاری ممکن است ۳۷/۱۳ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات داشته باشد که بیش از نیمی از درآمد تبلیغاتی متا در ایالات متحده را تشکیل میدهد.
گفته میشود که زاکربرگ شخصاً از رئیسجمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، خواسته است که وارد عمل شود و بهنفع این شرکت اقدام کند. بااینهمه، تاکنون ترامپ به نظر نمیرسد که به دخالت در پرونده ضد انحصار علیه زاکربرگ تمایلی داشته باشد.