بنچمارکهای جدید نشان میدهد که ویژگی IPO در پردازندههای اینتل در مقایسه با 200S Boost عملکرد بهتری در بازیها ارائه میدهد.
به گزارش تکناک، اینتل بهتازگی دو ویژگی جدید برای پردازندههای Core Ultra 200S (کد نام Arrow Lake) خود معرفی کرده است. این ویژگیها شامل بهینهسازیهای عملکردی IPO و 200S Boost هستند که هر دو با هدف افزایش عملکرد در پردازشهای مختلف طراحی شدهاند. بااینحال، آزمایشهایی که یکی از کاربران BiliBili (ازطریق Uniko’s Hardware) انجام داده است، نشان میدهد که IPO عملکرد بهتری در بازیها در مقایسه با 200S Boost ارائه میدهد.
به نقل از تامز هاردور، در این آزمایشها کاربر از پردازنده Core Ultra 7 265K و رم DDR5-8000 و کارت گرافیک GeForce RTX 5090D انویدیا استفاده و عملکرد این دو ویژگی را در هفت بازی مختلف در رزولوشن 2160p و با فعالسازی DLSS (درصورت امکان) ارزیابی کرده است. در این آزمایشها، دو پیکربندی مختلف از این پردازندهها بررسی شد.


فهرست مطالب
پیکربندیها و تنظیمات آزمایش
- پیکربندی XMP: در این پیکربندی، حافظه به DDR5-8000 تنظیم شده است؛ اما تغییرات خاصی در پردازنده اعمال نمیشود.
- پیکربندی 200S Boost: این پیکربندی با افزایش سرعت ارتباط Die-to-Die (D2D) از ۲/۱ به ۳/۲ گیگاهرتز و افزایش سرعت ارتباط Next Generation Uncore (NGU) از ۲/۶ به ۳/۲ گیگاهرتز همراه است.
- پیکربندی IPO اینتل: این پیکربندی تغییرات گستردهتری در پردازنده ایجاد میکند. سرعت هستههای P-core و E-core بهترتیب به ۵/۴ و ۴/۹ گیگاهرتز افزایش مییابد. همچنین، Ring به ۴ گیگاهرتز اورکلاک میشود؛ درحالیکه سرعت D2D و NGU به ۳/۱ گیگاهرتز کاهش مییابد. حافظه نیز به DDR5-8400 با زمانبندیهای بهینه تنظیم شده است.
نتایج عملکرد بازی
در ادامه، نتایج عملکرد هریک از پیکربندیها در هفت بازی مختلف بررسی شده است:
بازی | XMP 8000 | 200S Boost | IPO |
---|---|---|---|
Forza Horizon 5 | 263 / 197 | 269 / 197 | 274 / 198 |
Cyberpunk 2077 | 288 / 260 | 289 / 261 | 297 / 277 |
Total War: Warhammer III | 103 / 87 | 104 / 82 | 110 / 89 |
Black Myth: Wukong | 200 / 101 | 202 / 102 | 206 / 104 |
Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege | 484 / 403 | 483 / 396 | 491 / 405 |
Counter-Strike 2 | 653 / 205 | 661 / 217 | 770 / 260 |
Watch Dogs: Legion | 146 / 111 | 158 / 116 | 170 / 127 |
تجزیه و تحلیل نتایج
- Forza Horizon 5: پیکربندی IPO توانست ۲ درصد بهتر از 200S Boost در نرخ فریمهای متوسط و پایین عمل کند.
- Cyberpunk 2077: در این بازی، IPO عملکرد ۳ درصد بهتر در نرخ فریمهای متوسط و ۶ درصد در فریمهای پایین در مقایسه با 200S Boost از خود نشان داد.
- Total War: Warhammer III: پیکربندی IPO در این بازی بهبود ۶ درصد در نرخ فریمهای متوسط و ۹ درصد در فریمهای پایین را در مقایسه با 200S Boost ارائه داد.
- Black Myth: Wukong: در این بازی، تفاوتها کمتر بود و IPO تنها ۲ درصد در نرخ فریمهای متوسط و ۱ درصد بهتر از فریمهای پایین 200S Boost عمل کرد.
- Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege: نتایج در این بازی مشابه بود و تفاوتها چشمگیر نبود.
- Counter-Strike 2: این بازی که بهشدت به پردازنده وابسته است، بیشترین بهبود را از ویژگیهای IPO دریافت کرد. در اینجا، IPO نرخ فریمهای متوسط ۱۶ درصد و در فریمهای پایین ۲۰ درصد بهبود بخشید.
- Watch Dogs: Legion: در این بازی، پیکربندی IPO توانست ۸ درصد در نرخ فریمهای متوسط و ۹ درصد در فریمهای پایین از 200S Boost پیشی گیرد.
نتایج آزمایشها نشان میدهند که پیکربندی IPO عملکرد بهتری در بیشتر بازیها در مقایسه با 200S Boost ارائه میدهد؛ بهویژه در بازیهای سنگین مانند Cyberpunk 2077 و Counter-Strike 2. این بهبودها بیشتر در نرخ فریمهای متوسط و پایین مشهود هستند و میتوانند تجربه بازی روانتر و بهتری را برای کاربران فراهم کنند. در مقابل، پیکربندی 200S Boost نیز عملکرد رضایتبخشی دارد؛ اما در مقایسه با IPO کمی از سرعت و کارایی کمتری برخوردار است.