شرکت Horizon Aircraft اعلام کرد که هواپیمای Cavorite X7 برای نخستین بار موفق به انجام پرواز انتقالی پایدار از حالت برخاست عمودی به پرواز افقی با استفاده از فناوری نوآورانه «فن درونبال» (fan-in-wing) شده است.
به گزارش تکناک، این دستاورد، Cavorite X7 را به نخستین هواپیمای جهان تبدیل میکند که با بهرهگیری از این طراحی خاص، چنین انتقالی را با موفقیت انجام داده است.
این هواپیمای مفهومی در واقع یک هواپیمای متعارف میباشد، که به قابلیت برخاست و فرود عمودی نیز مجهز شده است؛ قابلیتی که آن را به گزینهای بسیار انعطافپذیر برای حملونقل شهری، امداد و مأموریتهای خاص تبدیل میکند.
فهرست مطالب
فناوری منحصربهفرد فن درونبال

طراحی Cavorite X7 شامل ۱۴ فن تعبیهشده در بالها است، که پنج فن در هر بال اصلی و دو فن در هر کانارد جلویی قرار دارند. این فنها با مکانیزمی ثبتشده و هوشمند، در حالت برخاست عمودی از طریق باز شدن سطح بالها فعال و سپس هنگام گذار به پرواز جلو، بسته میشوند. در این حالت، هواپیما مانند یک پرنده معمولی با موتور توربینی گازسوز و پروانه فشاری عقب به پرواز خود ادامه میدهد.
یکی از ویژگیهای مهم این سیستم، امکان شارژ باتریها هنگام پرواز توسط موتور توربینی است. این قابلیت، زمان بازگشت را کاهش میدهد و امکان فرودهای پیاپی در مأموریتهایی مانند: امداد، انتقال سریع شهری یا عملیات اضطراری را فراهم میکند.
انعطاف هواپیمای Cavorite X7 در فرود و عملکرد

هواپیمای Cavorite X7 با داشتن بدنهای به طول ۱۱.۶ متر و عرض بالی ۱۵ متر، میتواند در بیشتر سکویهای H1 تا H3 مانند: پشتبام بیمارستانها، ناوهای هواپیمابر، یا ایستگاههای کوهستانی فرود آید. تنها شرط، فراهم بودن فضای کافی در محدوده فرود و رعایت محدودیت وزنی سکو است.
این هواپیما قادر است تا ۶ سرنشین و یک خلبان را حمل کند و در حالت برخاست عمودی، تا ۶۸۰ کیلوگرم بار و در حالت برخاست باندی، تا ۸۱۵ کیلوگرم بار حمل کند.
نخستین هواپیمای eVTOL با مجوز پرواز در همه شرایط جوی

برخلاف اغلب تاکسیهای پرنده، Cavorite X7 برای عملکرد بالا در سرعت و برد طراحی شده است. سرعت کروز آن به ۴۶۳ کیلومتر بر ساعت و برد آن به ۸۰۰ کیلومتر با ذخایر احتیاطی میرسد، که پنج برابر بیشتر از تاکسی هوایی Midnight ساخت Archer Aviation است.
همچنین این هواپیما برای پرواز طبق قوانین IFR و VFR طراحی شده است و میتواند در تمام شرایط آبوهوایی از جمله یخبندان شناختهشده فعالیت کند. در صورت دریافت گواهینامه، نخستین هواپیمای eVTOL خواهد بود که چنین دامنهای از شرایط عملیاتی را پوشش میدهد.
طراحی کارآمد و ایمن هواپیمای Cavorite X7

طبق گفته برندون رابینسون، مدیرعامل شرکت، که خود خلبان سابق F-18 در نیروی هوایی آمریکا میباشد، هدف اصلی Horizon ساخت هواپیمایی بوده است که مشابه هواپیماهای سنتی باشد و فقط لایهای از ایمنی و انعطاف به آن افزوده شود. به گفته او، در شرایطی که سرعت هواپیما کاهش یابد و خطر استال وجود داشته باشد، بالها باز میشوند و هواپیما به طور خودکار در حالت معلق میماند.
استفاده از بالهای رو به جلو در طراحی نیز، به پایداری در زاویه حمله بالا کمک و امکان برخاست و فرود کوتاه (STOL) را با نیاز به تنها ۳۰۵ متر باند فراهم میکند؛ مشابه Cessna 172 که محبوبترین هواپیمای سبک جهان است.
فنها به شکلی طراحی شدهاند که در صورت از کار افتادن یک یا چند واحد، عملکرد کلی هواپیما مختل نشود. در نمونه آزمایشی بدون سرنشین، هواپیما حتی با خاموش بودن ۳۰ درصد فنها نیز قادر به معلق ماندن بود. هر فن به صورت جداگانه از نظر الکتریکی، حرارتی و مکانیکی ایزوله شده است.
علاوه بر این، فنهای برقی نسبت به روتورهای سنتی صدای کمتری تولید میکنند، که مزیتی کلیدی برای عملیاتهای شهری در ارتفاع پایین محسوب میشود.

آینده تمامبرقی
شرکت Horizon اعلام کرده است که با پیشرفت فناوری باتریها، هواپیمای Cavorite X7 میتواند به طور کامل برقی شود. این شرکت از سال ۲۰۲۱ روی این طرح کار میکند و از همان زمان، چارچوب کلی طراحی تغییر چندانی نکرده است.
این هواپیما نشاندهنده آیندهای واقعبینانه و کاربردی برای eVTOLها است: تلفیق هوشمند فناوریهای مدرن با عملکرد هواپیمای سنتی، که نهتنها نیازهای تاکسی هوایی را پوشش میدهد، بلکه استانداردهای ایمنی، برد، سرعت و کارآمدی را نیز به طرز قابل توجهی افزایش میدهد.
در صورت صدور گواهینامه، X7 میتواند به الگویی نوین در توسعه حملونقل هوایی شهری و میانشهری تبدیل شود.