شرکت متا در حال توسعه قابلیت جدیدی در اپلیکیشن واتساپ است که به مدیران کانالها امکان میدهد با طرح پرسشهای باز، تعامل عمیقتری با دنبالکنندگان خود داشته باشند.
به گزارش تکناک، این قابلیت در تازهترین نسخه آزمایشی واتساپ برای سیستمعامل iOS با شماره نسخه 25.20.10.73 مشاهده شده و توسط وبسایت WABetaInfo گزارش شده است.
براساس اطلاعات منتشرشده، اگرچه این قابلیت هنوز برای اکثر کاربران نسخه بتا فعال نشده، اما کدهای مربوط به آن در نسخه اخیر اپلیکیشن دیده شده و نشان میدهد که تیم توسعه واتساپ بهصورت فعال در حال تکمیل آن است. با انتشار عمومی این قابلیت، کاربران میتوانند از طریق منوی پیوستها در صفحه چت، همانگونه که اکنون امکان ایجاد نظرسنجی وجود دارد، پرسشهای باز نیز مطرح کنند.
نئووین مینویسد که این قابلیت بر پایه نظرسنجیهای چندگزینهای پیشین ساخته شده و امکانات جدیدی را در اختیار تولیدکنندگان محتوا، برندها و مدیران کانالها قرار میدهد تا پاسخهای دقیقتری از جامعه مخاطبان خود دریافت کنند.
در این ویژگی، مدیران میتوانند پرسشی را طراحی و منتشر کنند تا دنبالکنندگان بهطور مستقیم به آن پاسخ دهند. تمامی پاسخهای ارسالی تنها برای مدیران قابل مشاهده خواهد بود. همچنین، در صورت حذف یک پرسش، تمام پاسخهای آن نیز بهطور خودکار حذف میشود؛ بنابراین مدیران باید هنگام انقضای یک پرسش، از حذف آن خودداری کنند تا پاسخها از بین نرود.

قابلیت پرسش از مخاطبان در کانالهای واتساپ بهعنوان ابزاری قدرتمند برای ایجاد ارتباط دوسویه در بستری که تاکنون بیشتر یکطرفه و از سمت مدیر به دنبالکننده بوده، شناخته میشود.
نکته قابل توجه این است که پاسخهای کاربران تنها برای مدیران قابل مشاهده خواهد بود و دیگر دنبالکنندگان نهتنها نمیتوانند پاسخها را مشاهده کنند، بلکه امکان پاسخ دادن به آنها را نیز نخواهند داشت. این امر، فضای امنتری برای بیان نظرات واقعی کاربران فراهم میکند و احتمال بروز بحث و تنش را به حداقل میرساند.
در سالهای اخیر، شرکت Meta تلاش زیادی برای تقویت حریم خصوصی در واتساپ داشته است. هرچند برخی کاربران با توجه به ماهیت تبلیغمحور این شرکت، در این زمینه تردید دارند، اما رمزنگاری پیامها و محدودسازی دسترسی به اطلاعات شخصی، از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ حریم خصوصی کاربران انجام شده است. قابلیت جدید «پرسشها» نیز با تکیه بر همین سیاست، فقط به مدیران اجازه مشاهده پاسخها را میدهد.
مدیران کانالها در واتساپ میتوانند از این قابلیت برای دریافت بازخورد، نظرسنجیهای کیفی، یا سنجش دیدگاه مخاطبان خود استفاده کنند. گفته میشود این ویژگی در آیندهای نزدیک بهصورت عمومی عرضه خواهد شد.