اگر از تماسهای اسپم خستهاید، قابلیتهای iOS 26 برای مدیریت تماسهای اسپم دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید.
به گزارش تکناک، در کنفرانس WWDC 2025، اپل از دو قابلیت مهم و جدید در سیستمعامل iOS 26 پردهبرداری کرد که هدف آنها ارتقای تجربه تماس تلفنی برای کاربران آیفون است. این دو قابلیت با هدف کاهش مزاحمت تماسهای ناخواسته و مدیریت بهتر تماسها طراحی شدهاند و نقطه عطفی در مقابله با تماسهای اسپم به حساب میآیند.
نخستین قابلیت جدید با نام Hold Assist به کاربر امکان میدهد تا تماسهایی که در حالت انتظار قرار میگیرند، بهطور خودکار مدیریت کند. در این حالت، گوشی آیفون بدون نیاز به دخالت کاربر تماس را در حالت انتظار نگه میدارد و دیگر به شنیدن موسیقی آزاردهنده حالت انتظار نیازی نخواهد بود.
به نقل از 9to5mac، ویژگی مهمتر و اثرگذارتر قابلیت Call Screening است که با انتشار عمومی iOS 26 در پاییز امسال در دسترس تمامی کاربران آیفون قرار خواهد گرفت. این ویژگی بهمحض دریافت تماس از شمارهای ناشناس، بهجای آنکه گوشی مستقیماً زنگ بخورد، تماس را بهطور خودکار پاسخ میدهد و از تماسگیرنده نام و دلیل تماس را میپرسد. این روند میتواند بخش زیادی از تماسهای اسپم که معمولاً حاصل فروش اطلاعات کاربران هستند، متوقف و از مزاحمتهای بیموقع در طول روز جلوگیری کند.
براساس آمار سرویس Truecaller، شهروندان آمریکایی بهطور میانگین در هر ماه بیش از ۳/۳ میلیارد تماس اسپم دریافت میکنند. اگرچه این رقم اخیراً اندکی کاهش یافته، ورود قابلیت Call Screening میتواند گام مهمی در مسیر حذف کامل تماسهای ناخواسته تلقی شود.

در ادامه این رویکرد ضداسپم، iOS 26 فیلتر جدیدی نیز برای پیامکها معرفی خواهد کرد که پیامهای مشکوک و اسپم را از فهرست گفتوگوهای کاربر پنهان و آنها را به منویی جداگانه منتقل میکند. با این اقدامات، اپل نشان داده است که قصد دارد حریم شخصی کاربران و تجربه ارتباطی آنها را بیشازپیش در اولویت قرار دهد. کاربران بسیاری در انتظار انتشار رسمی iOS 26 هستند تا از این قابلیتهای نوین بهرهمند شوند.