تیونر آلمانی منصوری (Mansory) که به ساخت نسخههای ارتقایی و اغلب جنجالی از خودروهای لوکس و سوپراسپرت شهرت دارد، از نسخه خاص رولز-رویس داون رونمایی کرده است.
به گزارش تکناک، رولز-رویس داون برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ معرفی و تنها هشت سال تولید شد و در سال ۲۰۲۳ تولید آن به پایان رسید.
این مدل کروک لوکس با طراحی کلاسیک و پیشرانه قدرتمند V12، بهسرعت جایگاه خود را در میان علاقهمندان خودروهای فوقلوکس پیدا کرد. اما توقف تولید، بهجای کاهش توجهها، موجی از علاقه در بازار خودروهای دست دوم ایجاد کرد.
اکنون در سال ۲۰۲۵، شرکت منصوری دوباره به سراغ این مدل رفته است. این اقدام در حالی صورت گرفته است که منصوری پیشتر نیز پکیج ارتقایی مخصوص داون را در سبد محصولات خود داشت. به گفته سازنده، این نسخه جدید «چالشبرانگیز» بوده و هر جزئیات آن «بیانی از فردیت» است. هدف منصوری، جذب مشتریانی است که در بازار دست دوم بهدنبال خودرویی با ظاهری منحصربهفرد و جلبکننده توجه هستند.




در نمای ظاهری رولز-رویس داون منصوری، فیبر کربن فورجشده تقریباً در تمامی بخشها بهکار گرفته شده است. قسمت جلو، بیشترین تغییرات را تجربه کرده؛ جایی که یک کاپوت کاملاً جدید و حجیم، شخصیت خودرو را دگرگون کرده است. جلوپنجره بزرگ Pantheon، ورودیهای هوای جانبی و المانهای تزئینی اطراف آن نیز با فیبر کربن پوشیده شدهاند.
واحدهای روشنایی LED اضافه در سپر جلو، اسپویلی با فلاپهای کوچک در دو انتها و قاب شیشه جلو از جنس فیبر کربن، حس اسپرت و تهاجمیتری ایجاد کردهاند. رکابهای جانبی و پوشش قسمت عقب نیز همین متریال را دارند، همچنین پرههای تزئینی روی رکاب و قسمتهای زیرین به این زبان طراحی پیوستهاند.
روی گلگیرهای جلو، قطعاتی مشابه دریچه تهویه نصب شده، که طراحی آنها با نظرات متفاوتی روبهرو شده است. مشابه همین قطعات در بخش جانبی سپر عقب نیز وجود دارد و برخی کارشناسان معتقد هستند که حذف آنها میتوانست هماهنگی بیشتری ایجاد کند.
در بخش عقبی خودرو، یک دیفیوزر جدید با چراغ ترمز مرکزی، اسپویلر لبه صندوق و قاب چراغ پلاک، همگی از فیبر کربن ساخته شدهاند. مجموعه تغییرات ظاهری با نصب رینگهای چندپره بزرگ و لوگوی منصوری روی مرکز آنها کامل شده است.
شرکت منصوری امکان بازطراحی کامل فضای داخلی رولز-رویس داون را فراهم کرده است. در این نسخه، فرمان جدید با طرح بافت لانهزنبوری فیبر کربن و لوگوی منصوری نصب شده است، رکابها و پدالها بازطراحی شدهاند و نورپردازی لوگوی برند روی زمین هنگام باز شدن درها اضافه شده است.




پشتسری صندلیها و کفپوشها مزین به نام منصوری هستند و طرح تکرارشونده این برند روی کمربندهای ایمنی سفیدرنگ نقش بسته است. این تغییرات باعث شده است که فضای داخلی علاوه بر لوکس بودن، هویت بصری خاصی داشته باشد که با طراحی بیرونی هماهنگ است.
اگرچه منصوری هنوز جزئیات قیمت این نسخه خاص را اعلام نکرده است، اما توانایی این تیونر در ارتقای پیشرانه رولز-رویس داون به اعداد قابل توجهی میرسد. موتور ۶.۶ لیتری V12 توئینتوربوی استاندارد که ۵۶۳ اسببخار قدرت و ۸۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، با تغییرات منصوری میتواند به ۷۳۰ اسببخار و ۱۰۰۰ نیوتنمتر ارتقا یابد. این میزان افزایش قدرت، شتاب و توان حرکتی، این کروک لوکس را به سطحی نزدیک به سوپراسپرتها میرساند.
با چنین مشخصاتی، رولز-رویس داون منصوری نهتنها در خیابانها نگاهها را به خود جلب میکند، بلکه توانایی آن را دارد که هر تماشاگری را تنها برای چند لحظه میخکوب کند. این پروژه بار دیگر نشان میدهد که منصوری همواره بهدنبال مرزهای تازهای در طراحی و تیونینگ خودروهای لوکس است؛ حتی اگر نتیجه کار، همانطور که خود شرکت هم میگوید، برای همه خوشایند نباشد.