چین به تازگی از یک شبکه ارتباطی نظامی پیشرفته جدید رونمایی کرده که برای پاسخگویی به نیازهای پیچیده جنگهای هایپرسونیک طراحی شده است.
به گزارش تکناک، این سامانه دقت همزمانسازی زمانی را تا پنج نانوثانیه فراهم میکند و از نظر عملکرد، صد برابر بهتر از شبکه Link 16 ناتو ارزیابی میشود. این شبکه توسط شرکت China Electronics Technology Group Corporation (CETC) توسعه یافته و قادر است ارتباطات ایمن و بلادرنگ را میان وسایل نقلیه هایپرسونیک، پستهای فرماندهی زمینی، سامانههای راداری، ناوگانهای دریایی و ماهوارههای اطلاعاتی برقرار کند. این سامانه توانسته است چالشهای فنی عظیمی مانند سرعتهای فوقالعاده بالا، تغییرات مداوم مسیر پرواز و ضرورت تصمیمگیریهای لحظهای در میدان نبرد را پشت سر بگذارد و یک جهش بزرگ در فناوری ارتباطات نظامی ایجاد کند.
بر اساس گزارش South China Morning Post، این شبکه جدید یک اکوسیستم کامل برای حملات هماهنگ ایجاد میکند و چندین پلتفرم را قادر میسازد بهطور یکپارچه با هم همکاری کنند. در غیاب فناوریهای مشابه، نیروهای غربی با خطر «نابینایی زمانی» مواجه خواهند شد و توانایی واکنش مناسب در برابر حملات هایپرسونیک دستهجمعی با سرعت و دقت بیسابقه را نخواهند داشت. این مسئله بهویژه با توجه به آمادهسازی پکن برای نمایش این دستاورد در رژه نظامی آینده، میتواند پیامدهای استراتژیک فوری و عمیقی برای معادلات امنیتی جهانی داشته باشد.
یکی از اصلیترین چالشها در جنگهای هایپرسونیک، خطاهای زمانی کوچک است که میتواند در سرعتهایی بیش از ۲.۴ مایل بر ثانیه باعث اشتباهات هدفگیری در مقیاس مایلی شود. شبکههای فعلی که برای پلتفرمهای کمسرعتتر طراحی شدهاند، در چنین شرایطی دچار خطاهایی در حد صدها نانوثانیه میشوند. اما شبکه ارتباطی جدید چین قادر است این خطاها را به طور قابل توجهی کاهش دهد و هماهنگی دقیق و بلادرنگ را بین وسایل نقلیه هایپرسونیک تضمین کند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی «چانگ جون» از CETC’s Southwest China Institute of Electronic Technology اعلام کرده است که سامانههای حملات هماهنگ هایپرسونیک نیازمند همزمانسازی زمانی میان پلتفرمها با دقتی بهتر از ۱۰ نانوثانیه هستند. دستیابی به این دقت برای اطمینان از هماهنگی دقیق میان وسایل نقلیهای که با سرعتهای فوقالعاده حرکت میکنند، یک ضرورت حیاتی است.
پژوهشگران چینی توضیح دادهاند که لینکهای تاکتیکی سنتی مبتنی بر الگوریتم RTT تنها برای هماهنگی در پروازهای کمسرعت مناسب هستند. برای مثال، شبکه Link 16 ناتو در این شرایط میتواند دقتی حدود ۱۰۰ نانوثانیه ارائه دهد. اما در سرعتهای بالاتر از Mach 5، حرکت سریع نسبی بین پلتفرمهای پراکنده، مسیرهای انتقال نامتقارن ایجاد میکند و همین موضوع باعث میشود که دقت الگوریتمهای سنتی به شدت کاهش یابد. به همین دلیل، توسعه فناوریهای ارتباطی جدید ضروری است، که بتوانند زمانبندی بسیار دقیق را در چنین شرایطی حفظ کنند.
شبکه ارتباطی جدید چین برای حل این مشکل از یک رویکرد نوآورانه مبتنی بر توزیع دادههای ناوبری اینرسی استفاده میکند. در این روش، هر وسیله نقلیه هایپرسونیک اطلاعات مربوط به موقعیت و سرعت خود را از طریق لینکهای ایمن به اشتراک میگذارد. این کار امکان محاسبه دقیق تأخیرهای ناشی از حرکت نسبی بسیار سریع را فراهم میکند و بدون نیاز به زیرساختهای سنتی زمانبندی، هماهنگی مطمئن و دقیق بین وسایل نقلیه پرسرعت برقرار میشود.
شبیهسازیهای نیمهفیزیکی زمینی نشان دادهاند که این سامانه حتی در شرایط وجود خطاهای موقعیتی تا ۱۰ متر، انحراف سرعت تا ۱ متر بر ثانیه و وجود تداخل الکترومغناطیسی نیز دقتی در حدود ۴.۲ نانوثانیه را به طور میانگین حفظ کرده است و خطاهای اوج نیز همواره کمتر از ۹ نانوثانیه باقی ماندهاند.
همچنین این سامانه حتی در شرایطی که سرعت نسبی وسایل نقلیه به بیش از ۹,۸۰۰ مایل بر ساعت افزایش یافته، عملکرد پایدار خود را حفظ کرده است.
این فناوری قابلیت پیادهسازی روی سختافزارهای کمهزینه و در دسترس را دارد و همین موضوع آن را برای بهکارگیری در عملیاتهای گسترده هایپرسونیک به گزینهای عملی و کاربردی تبدیل میکند.