هواپیمای خورشیدی-برقی Elektra One موفق شد در یک پرواز تاریخی، به طور غیررسمی رکورد جدیدی را در زمینه ارتفاعگیری برای هواپیماهای برقی با موتور پروانهای ثبت کند.
به گزارش تکناک، این پرواز در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۲۵ بر فراز آسمان سوئیس انجام شد و این هواپیمای فوقسبک توانست به ارتفاع ۳۱ هزار و ۲۳۷ پا معادل ۹ هزار و ۵۲۱ متر برسد. این دستاورد، نقطه عطفی در صنعت هوانوردی پایدار به حساب میآید و نشان میدهد که فناوری خورشیدی و برقی میتواند جایگزینی جدی برای پروازهای طولانی و در ارتفاع بالا باشد.
پرواز یادشده از فرودگاه Sion آغاز شد و خلبانی آن بر عهده Raphaël Domjan، بنیانگذار پروژه SolarStratos بود. هواپیمای خورشیدی-برقی Elektra One که با کد HB-SXA ثبت شده است، توانست سفری بهمدت پنج ساعت و ۹ دقیقه را به طور کامل با انرژی خورشیدی پشت سر بگذارد. این پرواز شامل دو ساعت اوجگیری تا ارتفاع رکوردی و سه ساعت فرود تدریجی بر فراز رشتهکوههای آلپ در منطقه Valais بود؛ منطقهای که همواره به عنوان محیطی چالشبرانگیز برای پروازهای آزمایشی شناخته میشود.

این هواپیما تنها ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد و بهدلیل طراحی سبک و ساختار ویژه، در دسته هواپیماهای فوقسبک قرار میگیرد. بالهای آن ۲۴.۸ متر (۸۱.۴ فوت) طول دارند و سطح آنها کاملاً با پنلهای خورشیدی پوشانده شده است. این پنلها وظیفه تأمین انرژی موردنیاز یک موتور الکتریکی ۴۳ اسببخاری را بر عهده دارند. موتور مذکور با راندمانی در حدود ۹۰ درصد فعالیت میکند، که برای چنین پروژهای رقم قابل توجهی است. علاوه بر این، یک باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۲۰ کیلوواتساعت نیز به عنوان منبع پشتیبان تعبیه شده است، که به هواپیما امکان پروازی تا ۲۴ ساعت را میدهد.
با وجود توان نهچندان زیاد موتور، Elektra One در اصل یک گلایدر موتوری به حساب میآید. طراحی این پرنده بهگونهای است که بتواند با استفاده از جریانهای حرارتی و بادهای صعودی طبیعی، ارتفاع خود را افزایش دهد یا حفظ کند. همین ویژگی به آن اجازه میدهد تا با مصرف انرژی بسیار اندک، پروازهایی طولانی و در ارتفاع بالا داشته باشد.

این مأموریت بخشی از پروژه SolarStratos است؛ ابتکاری نوآورانه در حوزه هوانوردی که در کشور سوئیس کلید خورده است. هدف اصلی این پروژه، نمایش قابلیتها و ظرفیتهای انرژی خورشیدی و برقی برای پروازهای پایدار، بلندمدت و در ارتفاع زیاد است. تیم SolarStratos قصد دارد در آینده به ارتفاع ۸۲ هزار پا معادل ۲۵ هزار متر برسد و وارد لایه استراتوسفر شود؛ هدفی که در صورت تحقق، نقطه عطفی در تاریخ هوانوردی پاک خواهد بود.
یکی از چالشهای بزرگ پرواز هواپیمای خورشیدی-برقی Elektra One، شرایط سخت در ارتفاع بالا بود. از آنجا که کابین هواپیما بدون فشار طراحی شده است، امکان تأمین شرایط طبیعی برای خلبان وجود نداشت. بنابراین، خلبان مجبور شد که از یک لباس فشار ویژه استفاده کند تا در برابر کمبود اکسیژن و سرمای شدید حاکم در آن ارتفاع، محافظت شود. این شرایط، پرواز را به یکی از دشوارترین مأموریتهای آزمایشی در حوزه هوانوردی برقی تبدیل کرده است.

به گفته تیم SolarStratos، رکورد جدید توانسته است ارتفاع پیشین یعنی ۳۰ هزار و ۲۹۸ پا (۹ هزار و ۲۳۵ متر) را پشت سر بگذارد؛ رکوردی که در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۰ توسط هواپیمای Solar Impulse 3 ثبت شده بود. با وجود این، رکورد تازه هنوز جنبه رسمی پیدا نکرده است و برای ثبت جهانی باید به تأیید Fédération Aéronautique Internationale (FAI) برسد. در صورت تأیید، این دستاورد به عنوان گامی بزرگ در مسیر توسعه هوانوردی مبتنی بر انرژیهای تجدیدپذیر به ثبت خواهد رسید.
این موفقیت نه تنها توانایی فناوریهای نوین را در صنعت هوایی به نمایش میگذارد، بلکه پیام مهمی نیز برای آینده دارد: پروازهای پاک و عاری از سوختهای فسیلی دیگر یک رؤیا نیستند، بلکه واقعیتی در دسترس هستند که میتوانند آیندهای پایدارتر برای حملونقل هوایی رقم بزنند.