ایربگ هوشمند هواپیما با بهرهگیری از هوش مصنوعی و ایربگهای خارجی برای محافظت از مسافران در تصادفات هوایی ساخته شده است.
به گزارش تکناک، این ایربگ در قالب پروژهای با نام REBIRTH توسط تیم مهندسانی از دانشگاه BITS Pilani در دبی معرفی شده است. ایربگهای خارجی این سیستم در اطراف هواپیما باد میشوند تا تأثیر فرودهای ناگهانی را کاهش دهند.
سیستم طراحیشده توسط اشل وسیم و دارشان سرینیواسان، از هوش مصنوعی و حسگرها برای تشخیص زمان وقوع تصادف قریبالوقوع استفاده میکند. این سیستم به طور خودکار در صورتی فعال میشود که هواپیما زیر ۳۰۰۰ فوت ارتفاع داشته باشد و میتواند به صورت دستی توسط خلبانان غیرفعال گردد.
سیستم REBIRTH به طور مستمر وضعیت موتور، جهت، سرعت، ارتفاع، دما و فعالیت خلبان را زیر نظر میگیرد. در صورتی که وقوع تصادف اجتنابناپذیر باشد، ایربگها در کمتر از دو ثانیه از نوک، شکم و دم هواپیما باد میشوند.
ایربگ هوشمند هواپیما که از لایههای Kevlar، TPU، Zylon و مایعات هوشمند غیرنیوتنی ساخته شده است، میتواند ضربه را جذب کند و آسیبهای وارده به هواپیما و مسافران را کاهش دهد. همچنین اگر موتورهای هواپیما کار کنند، نیروی معکوس سرعت هواپیما را کاهش میدهد و در صورتی که موتور از کار بیفتد، پیشرانههای گازی فعال میشوند تا سرعت را کاهش دهند و هواپیما را تثبیت کنند. پس از فرود، رنگ نارنجی روشن، علائم مادون قرمز، GPS و چراغهای چشمکزن به تیمهای امدادی کمک میکنند تا محل حادثه را سریعتر پیدا کنند.

تیم مهندسان BITS Pilani یک نمونه اولیه مقیاس ۱:۱۲ ساختهاند، که ترکیبی از حسگرها، میکروکنترلرها و کپسولهای دیاکسیدکربن است و همگی توسط نرمافزار هوش مصنوعی مدیریت میشوند. این سیستم به تغییرات سرعت، لرزش و نیرو پاسخ میدهد و اقدامات ایمنی را به ترتیب فعال میکند. شبیهسازیهای کامپیوتری نشان میدهند که این مفهوم میتواند تأثیر تصادف را بیش از ۶۰ درصد کاهش دهد.
مهندسان در حال آمادهسازی همکاری با تولیدکنندگان هواپیما و آزمایشگاهها برای آزمایش مدلهای تمامابعاد در تونلهای باد و شبیهسازی تصادفها هستند. همچنین آنها برنامهریزی کردهاند تا این سیستم را با هواپیماهای جدید و موجود سازگار کنند.
ایده طراحی ایربگ هوشمند هواپیما پس از حادثه مرگبار هواپیمای ایر ایندیا در اوایل سال جاری به ذهن مهندسان رسید. این پرواز چند ثانیه پس از برخاستن سقوط کرد و تنها یک نفر از مسافران جان سالم به در برد. اشل وسیم، یکی از طراحان سیستم گفت: «مادر من نمیتوانست بخوابد و مدام به ترسی فکر میکرد که مسافران و خلبانان باید احساس کرده باشند.»
هدف مهندسان از طراحی این سیستم کاهش سرعت هواپیما قبل از برخورد، جذب نیروی تصادف و کمک به نجاتدهندگان برای رسیدن سریعتر به محل حادثه بوده است. پروژه REBIRTH بخشی از ایدههای بلندپروازانه ایمنی هواپیمایی است، که از چترهای نجات کل هواپیما گرفته تا پوششهای «پوست جادویی» خودترمیمشونده را شامل میشود.
در حالی که این سیستم امیدوارکننده به نظر میرسد، کارشناسان هشدار میدهند که وزن اضافی و پیچیدگی ایربگها میتواند چالشهایی را به همراه داشته باشد.
اگر پروژه REBIRTH برنده جایزه جیمز دایسون ۲۰۲۵ شود، به جمع برندگان قبلی مانند پوشیدنیهای بیومدیکال برای آزمایش گلوکوم و تریلرهای آفرود برای حمل سربازان زخمی خواهد پیوست و جایزه ۴۰,۰۰۰ دلاری را از آن خود خواهد کرد.