تلاش لاینزگیت برای ساخت انیمه با هوش مصنوعی با محدودیتهای داده و مسائل حقوقی مواجه شده است و وعدههای اولیه هنوز عملی نشدهاند.
به گزارش تکناک، ادعای جسورانه مایکل برنز، نایبرئیس استودیو لاینزگیت، مبنیبر اینکه میتوان فرنچایزهایی مانند جان ویک را در چند ساعت به انیمه کاملاً تولیدشده با هوش مصنوعی تبدیل کرد، با واقعیتهای سخت صنعت فیلمسازی و محدودیتهای فناوری مواجه شده است. گزارشی جدید از نشریه The Wrap نشان میدهد که همکاری این استودیو با شرکت هوش مصنوعی مولد Runway AI، طبق برنامه پیش نرفته و رؤیای تولید فیلمهای فوری با هوش مصنوعی، حداقل فعلاً، دور از دسترس است.
براساس توافق اولیه، لاینزگیت به Runway AI دسترسی کامل به آرشیو فیلمهای خود را داد تا مدل هوش مصنوعی سفارشی و انحصاری برای تولید محتوای ویدئویی آموزش داده شود. بااینحال، گزارش The Wrap فاش میکند که این طرح با مانعی اساسی روبهرو شده است: حجم دادهها. به نظر میرسد کل آرشیو لاینزگیت برای آموزش مدل هوش مصنوعی قدرتمند و کاربردی کافی نیست. این گزارش تا آنجا پیش میرود که ادعا میکند حتی آرشیو عظیم دیزنی نیز برای چنین کاری کفایت نمیکند.
مدلهای هوش مصنوعی مولد برای تولید خروجیهای باکیفیت و بدون نقص، به حجم بسیار زیادی از دادههای آموزشی نیاز دارند. مدلهای عمومی مانند Sora از OpenAI یا Veo از گوگل که به اقیانوسی از دادههای اینترنتی دسترسی دارند، هنوزهم با اشتباهات و پدیده «دره وهمی» (Uncanny Valley) دستوپنجه نرم میکنند. بنابراین، آموزش مدل روی مجموعه دادهای بهمراتب محدودتر، بهطور طبیعی قابلیتهای بسیار محدودتری را بههمراه خواهد داشت.

گیزمودو مینویسد که فراتر از مشکلات فنی، سؤالات حقوقی بیجوابی وجود دارد که پروژه را متوقف کرده است. ایده ساخت نسخه انیمه از فیلم موجود، مسائل پیچیدهای درزمینه حق نشر و پرداخت به صاحبان حقوق ایجاد میکند. درحالیکه لاینزگیت مالکیت معنوی فیلم را در اختیار دارد، حقوق چه کسانی باید در نسخه تولیدشده با هوش مصنوعی رعایت شود؟ آیا بازیگران باید سهمی دریافت کنند؟ نویسندگان و کارگردانان چطور؟ آیا عوامل فنی مانند نورپردازان نیز حقی در این میان دارند؟ این نبود شفافیت قانونی، مانع بزرگی بر سر راه انتشار تجاری هرگونه محصولی است که کاملاً با هوش مصنوعی خلق شده باشد.
در پاسخ به این گزارش، پیتر ویلکس، مدیر ارشد ارتباطات در لاینزگیت، در بیانیهای به گیزمودو گفت: «از همکاری خود با Runway و سایر طرحهای هوش مصنوعیمان که طبق برنامه پیش میروند، بسیار راضی هستیم.» او افزود که این استودیو از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای بهبود کیفیت و افزایش کارایی و ایجاد فرصتهای داستانی جدید در چندین پروژه استفاده کرده است.
بااینحال، به نظر میرسد کاربرد فعلی هوش مصنوعی در لاینزگیت بیشتر معطوف به کارهای کماهمیتتری مانند ساخت تریلرهای مفهومی برای فیلمهایی است که هنوز فیلمبرداری نشدهاند تا بتوانند نظر مدیران را جلب کنند. این تجربه نشان میدهد که فاصله میان وعدههای هیجانانگیز هوش مصنوعی مولد و کاربرد عملی آن در صنعت پیچیدهای مانند فیلمسازی، هنوز بسیار زیاد است.