شرکت متا اعلام کرد که به زودی گزینهی اشتراک پولی بدون تبلیغات را برای کاربران فیسبوک و اینستاگرام در بریتانیا عرضه خواهد کرد.
به گزارش تکناک، این طرح که در هفتههای آینده اجرایی میشود، به کاربران بالای ۱۸ سال اجازه میدهد تا با پرداخت ماهانه ۳ پوند در نسخه وب یا ۴ پوند در اپلیکیشنهای موبایل (iOS و اندروید)، تبلیغات را به طور کامل از تجربه خود حذف کنند. متا این اقدام را در راستای پیروی از راهنمایی جدید «رضایت یا پرداخت» نهاد رگولاتوری بریتانیا (ICO) عنوان کرده است.
هزینه پایه این اشتراک برای یک حساب کاربری (که از طریق Meta Accounts Center مدیریت میشود) اعمال میگردد. کاربرانی که چندین حساب را در این مرکز مدیریت میکنند، برای هر حساب اضافی باید مبلغ کمتری پرداخت کنند: ۲ پوند در ماه برای نسخه وب و ۳ پوند در ماه برای نسخههای موبایل. متا دلیل قیمت بالاتر در موبایل را کارمزدهای دریافتی توسط اپل و گوگل در فروشگاههای اپلیکیشن خود عنوان کرده است.
کاربرانی که تمایلی به پرداخت هزینه نداشته باشند، همچنان میتوانند از نسخههای رایگان و مبتنی بر تبلیغات این پلتفرمها استفاده کنند.

به نقل از انگجت، این تغییر در پاسخ مستقیم به قوانین جدید دفتر کمیساریای اطلاعات (ICO) بریتانیا صورت گرفته است. بر اساس این راهنمایی، شرکتها باید به کاربران یک انتخاب شفاف ارائه دهند: یا به استفاده از دادههایشان برای نمایش تبلیغات شخصیسازیشده رضایت دهند، یا با پرداخت هزینه، از این فرآیند انصراف دهند.
این رویکرد در حالی در بریتانیا با همکاری متا اجرا میشود که تجربه مشابهی در اتحادیه اروپا با چالشهای فراوانی روبرو شد. متا پیش از این به دلیل عدم انطباق با «قانون بازارهای دیجیتال» (DMA) اتحادیه اروپا، با جریمه ۲۰۰ میلیون یورویی از سوی کمیسیون اروپا مواجه شده بود.
متا ضمن تمجید از «رویکرد سازنده» رگولاتور بریتانیا، از «زیادهروی» رگولاتورهای اتحادیه اروپا در زمینه قوانین حریم خصوصی انتقاد کرد. این موضوع با توجه به اینکه ۹۷ درصد از درآمد متا در سال ۲۰۲۴ از تبلیغات دیجیتال حاصل شده، برای مدل کسبوکار این شرکت بسیار حیاتی است.

















