بازی Borderlands 4 تنها یک روز پس از عرضه رسمی روی رایانههای شخصی با موجی از انتقادها به دلیل عملکرد ضعیف و افت فریم مواجه شد.
به گزارش تکناک، بسیاری از کاربران در استیم، این عنوان تازه را به دلیل باگها، کرشهای ناگهانی و بهینهسازی نامناسب، با برچسب “Mixed” ارزیابی کردند.
بر اساس گزارشها، حتی سختافزارهای ردهبالا مانند RTX 5090 در ترکیب با پردازندههای پرقدرت Ryzen 9 نتوانستند نرخ فریم ثابت 60 را در تنظیمات 4K و سطح گرافیکی “Badass” حفظ کنند. برخی بازیکنان مدعی شدند که بازی به کمتر از 43 فریم بر ثانیه کاهش پیدا کرده و مشکلاتی مانند: پاپاین تکسچر، لگ و تأخیر در کنترلها، تجربه بازی را تحتالشعاع قرار داده است.
انتشار وصله ۲.۷ گیگابایتی روز اول توانست بسیاری از کرشهای بازی Borderlands 4 را برطرف کند و باعث پایداری بیشتر در اجرا شود. با وجود این، کاربرانی که نسخه از پیش بارگذاریشده را اجرا کرده بودند، در همان ساعات نخست بدون این بهروزرسانی وارد بازی شدند و همین موضوع باعث انبوهی از نقدهای منفی شد.
آزمایشهای مستقل نشان دادهاند که فعالسازی DLSS 4 در حالت Quality توانسته است میانگین فریم را به حدود 60 در محیطهای بسته برساند، اما در فضاهای باز و صحنههای مملو از ذرات و دشمنان متعدد، همچنان افت عملکرد و استفاده سنگین از CPU مشاهده میشود. تحلیلگران این مسئله را به وابستگی بالای Unreal Engine 5 به سیستمهای پردازشی مانند Lumen و Nanite نسبت میدهند.
در کنار انتقادها، برخی بازیکنان با سختافزار میانرده، تجربهای روان گزارش کردهاند. یک کاربر با RTX 4070 Ti Super و پردازنده نسل سیزدهم Core i9 نوشت: «بازی روی سیستم من با نرخ فریم ثابت 80 اجرا میشود.»

رندی پیچفورد، مدیرعامل Gearbox، پیش از عرضه هشدار داده بود که سیستمهای پایینتر از حداقل مشخصات به هیچ وجه تجربه قابل قبولی نخواهند داشت و وصله روز اول تنها «بخش بزرگی از مشکلات» را برطرف میکند. او تأکید کرد که کاربران فاقد GPUهای جدید یا حافظه SSD، باید انتظار مشکلات جدی داشته باشند.
مشخصات رسمی بازی Borderlands 4 نشان میدهد که برای اجرای حداقلی نیاز به پردازنده Intel Core i7-9700 یا Ryzen 7 2700X به همراه کارت گرافیک RTX 2070 یا Radeon RX 5700 XT و رم 16 گیگابایت است. برای تجربه توصیهشده نیز پردازنده i7-12700 یا Ryzen 7 5800X به همراه RTX 3080 یا Radeon RX 6800 XT و رم 32 گیگابایت پیشنهاد شده است. فضای ذخیرهسازی مورد نیاز در هر دو حالت 100 گیگابایت عنوان شده است.
با وجود مشکلات، بازی Borderlands 4 در روز نخست به رکورد نزدیک به 208 هزار بازیکن همزمان در استیم دست یافت. با انتشار وصله و راهنمای بهینهسازی ارائهشده توسط انویدیا، بخشی از بازیکنان شرایط بهتری گزارش کردهاند. اما همچنان بحث اصلی این است که چرا یک GPU دو هزار دلاری باید در اجرای روان یک بازی تازه دچار مشکل شود.
به نظر میرسد که با وجود وصلههای آتی، عملکرد این بازی به یکی از جدیترین نمونههای بحثبرانگیز Unreal Engine 5 تبدیل شده است و توجه کاربران و تحلیلگران را برای ماههای آینده به خود جلب خواهد کرد.