گروه حمایت از مصرفکنندگان بریتانیا شرکت کوالکام را به پرداخت حدود ۴۸۰ میلیون پوند به کاربران گوشیهای سامسونگ و اپل ملزم کرد.
به گزارش تکناک، کوالکام ممکن است بهزودی ناچار شود مبالغی را به کاربران بریتانیایی گوشیهای سامسونگ بازپرداخت کند. این تصمیم در پی شکایت گروه حمایت از حقوق مصرفکنندگان Which علیه این شرکت اتخاذ شده است.
براساس گزارشها، گروه Which ادعا کرده است که کوالکام از شرکتهای سامسونگ و اپل برای استفاده از فناوریهای اختصاصی خود هزینههای غیرمنصفانه و گزافی دریافت کرده است. این اقدام موجب افزایش قیمت نهایی گوشیها برای خریداران در بریتانیا شده است. به گفته این گروه، رفتار کوالکام نقض آشکار قوانین رقابت عادلانه در این کشور محسوب میشود.
به نقل از سامیفنز، پرونده شکایت در سال ۲۰۲۱ تشکیل شد و دادگاه در سال ۲۰۲۲ مجوز رسیدگی به آن را صادر کرد. جلسات رسیدگی از ۶ اکتبر آغاز شده است و بهمدت پنج هفته ادامه خواهد یافت. درصورت پیروزی گروه Which، کوالکام موظف خواهد شد تا مبلغی درحدود ۴۸۰ میلیون پوند (برابر با حدود ۶۸۵ میلیون دلار) را به افرادی پرداخت کند که در بازه زمانی مشخص، برخی مدلهای گوشیهای سامسونگ و اپل را در بریتانیا خریدهاند.
گفتنی است که کاربران برای پیوستن به این شکایت به ثبتنام یا اقدام خاصی نیازی ندارند. براساس قوانین جدید بریتانیا، هر فردی که گوشی واجدشرایط خریده باشد، بهصورت خودکار در فهرست دریافتکنندگان بازپرداخت قرار میگیرد.

مدلهای مشمول از شرکت سامسونگ شامل گوشیهای گلکسی A5 تا گلکسی S20 اولترا و از شرکت Apple شامل مدلهای آیفون 5S تا آیفون ۱۱ پرو مکس هستند. این نخستین بار نیست که کوالکام با چنین اتهامهایی روبهرو میشود. این شرکت پیشتر در ایالات متحده آمریکا موفق شده بود از خود دفاع کند؛ اما در سال ۲۰۲۴ در اتحادیه اروپا بهدلیل قیمتگذاری غیرمنصفانه محکوم شد. هرچند مبلغ بازپرداخت برای هر نفر فقط حدود ۱۷ پوند است، این اقدام میتواند نشانهای از اهمیت رعایت حقوق مصرفکنندگان دربرابر شرکتهای بزرگ فناوری باشد.