شرکت تویوتا با همکاری سومیتومو قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ نخستین خودروهای برقی مجهز به باتری تمامجامد را عرضه کند.
به گزارش تکناک، این فناوری با افزایش چگالی انرژی، ایمنی و سرعت شارژ، میتواند صنعت خودروهای برقی را متحول کند.
شرکت تویوتا در بیانیهای رسمی اعلام کرده است که با توسعه مواد کلیدی کاتد و طراحی جدید سلولها، به دستاوردهایی رسیده است که میتواند باتریهای تمامجامد را از نظر چگالی انرژی، دوام و سرعت شارژ، بهمراتب برتر از باتریهای لیتیومیونی فعلی کند. این شرکت بیان کرد: «هدف ما دستیابی به نخستین استفاده عملی از باتریهای تمامجامد در خودروهای تمامبرقی در سطح جهان است.»
این فناوری، در صورت موفقیت میتواند باعث کاهش زمان شارژ به کمتر از ۱۰ دقیقه و افزایش برد حرکتی خودروها تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر شود.
در باتریهای سنتی لیتیومیونی، الکترولیت مایع وظیفه انتقال یونها را بر عهده دارد، اما این مایع قابل اشتعال است و خطرات ایمنی به همراه دارد. در مقابل، باتریهای تمامجامد از الکترولیت جامد استفاده میکنند که ایمنتر، پایدارتر و فشردهتر است. این تغییر ساختاری باعث میشود که چگالی انرژی بالاتر، ایمنی بیشتر و عمر طولانیتر در اختیار کاربران قرار گیرد.
شرکت تویوتا عنوان کرد که باتری تمامجامد جدید آن «کوچکتر، پرتوانتر و بادوامتر» خواهد بود. در نتیجه، خودروهای آینده این شرکت، برد حرکتی طولانیتر، وزن کمتر و زمان شارژ کوتاهتری خواهند داشت. همچنین این فناوری خطر گرم شدن بیش از حد را کاهش میدهد، مشکلی که هنوز در بسیاری از خودروهای برقی وجود دارد.

کارشناسان معتقد هستند که اگر چالشهای تولید انبوه این نوع باتریها حل شود، تویوتا میتواند انقلابی در صنعت خودروسازی رقم بزند و جایگاه خود را در رقابت با تسلا، BYD و سایر غولهای برقی تثبیت کند.
شرکتهای تویوتا و سومیتومو از سال ۲۰۲۱ در زمینه توسعه مواد کاتد ویژه برای باتری تمامجامد همکاری نزدیکی دارند. تمرکز اصلی آنها بر حل چالشهایی مثل تخریب کاتد در طول چرخههای متعدد شارژ و تخلیه بوده است.
شرکت سومیتومو با بهرهگیری از فناوری اختصاصی سنتز پودر خود، موفق شده است ماده کاتدی بسیار بادوام تولید کند. یکی از سخنگویان این شرکت گفت: «ما ابتدا تأمین نیاز تویوتا را در اولویت قرار میدهیم و سپس به طور منعطف به تقاضای بازار پاسخ خواهیم داد.» به گفته او، تولید انبوه این مواد از سال مالی ۲۰۲۸ ژاپن آغاز خواهد شد.
این همکاری بخشی از راهبرد ملی ژاپن برای تقویت زنجیره تأمین داخلی باتریها و کاهش وابستگی به چین و کرهجنوبی است. دولت ژاپن در قالب این برنامه، بیش از ۷ میلیارد دلار (معادل ۱ تریلیون ین) در صنعت تولید باتری سرمایهگذاری کرده و به تویوتا مجوز رسمی وزارت صنایع و تجارت (METI) را برای تولید این نوع باتریها در خاک ژاپن اعطا کرده است.
شرکت تویوتا علاوه بر سومیتومو با شرکت نفتی Idemitsu Kosan نیز برای ساخت باتری تمامجامد همکاری میکند. این شرکت در حال توسعه ماده لیتیوم سولفید است، که یکی از عناصر کلیدی در ساخت باتریهای تمامجامد محسوب میشود. شرکت Idemitsu قصد دارد کارخانهای با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ تن لیتیوم سولفید احداث کند و تولید انبوه را تا سال ۲۰۲۷ آغاز نماید.
اگرچه این پیشرفتها نویدبخش آیندهای روشن هستند، اما مسیر تجاریسازی این فناوری هنوز دشوار است. چالشهایی نظیر تأمین مواد اولیه، هزینه بالای تولید و پیچیدگی ساخت سلولهای جامد همچنان مانع گسترش سریع بازار هستند. با وجود این، تحلیلگران اعتقاد دارند که اعلام اخیر تویوتا نشانه جدی از نزدیک شدن به عصر جدیدی از خودروهای برقی است؛ عصری که در آن شارژ سریع، برد بالا و دوام طولانی، آرزو نخواهد بود.
به این ترتیب، تویوتا بار دیگر نشان میدهد که نوآوری در DNA این برند نهفته است و با تمرکز بر فناوریهای آینده، میخواهد مسیر حرکت کل صنعت خودرو را به سوی برقیسازی پایدار و ایمن هدایت کند.