شرکت یاماها با 6 مدل مفهومی موتورسیکلت در آستانه نمایشگاه بزرگ Japan Mobility Show 2025، بار دیگر مرزهای طراحی و فناوری را در این صنعت جابهجا کرده است.
به گزارش تکناک، این رویداد معتبر هر ساله در توکیو برگزار میشود و فرصتی برای خودروسازان و شرکتهای فناوری است تا تازهترین دستاوردهای خود را در زمینه تحرک هوشمند به نمایش بگذارند. شرکت یاماها امسال با مجموعهای از طرحهای مفهومی متفاوت پا به میدان گذاشته است که از هوش مصنوعی و انرژی پاک گرفته تا طراحی کلاسیک و مینیمالیستی را در بر میگیرند.
محور اصلی حضور یاماها در این رویداد، نسل جدید موتورسیکلت خودمتعادلکننده آن با نام Motoroid:Λ است. این طرح در واقع سومین نسخه از مفهومی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و اکنون با پیشرفتهای چشمگیر در زمینه یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) و هوش مصنوعی بازطراحی شده است. شرکت یاماها اعلام کرده است که این موتورسیکلت میتواند در محیطهای مجازی آموزش ببیند تا حرکات ارگانیکتر و طبیعیتری از خود نشان دهد. بدنه سبک و اسکلت مقاوم آن به گونهای طراحی شده است تا در فرایند یادگیری مکرر و خطاپذیر، دچار آسیب نشود.


موتورسیکلت Motoroid:Λ علاوه بر حفظ تعادل خود، توانایی شگفتانگیزی دارد: میتواند پس از افتادن بدون کمک خارجی دوباره به حالت ایستاده بازگردد. این قابلیت از طریق پایههای جانبی و بخش پشتی متحرک موتور ممکن میشود، که توانایی چرخش در محور خاصی را دارد. هدف یاماها از توسعه این پروژه، ترکیب هوش مصنوعی و حرکت ارگانیک در وسایل نقلیه دوچرخ است تا تعریفی تازه از رانندگی آینده ارائه کند؛ تجربهای که در آن ماشین علاوه بر واکنشگر بودن، یادگیرنده و سازگار با محیط است.


در کنار این پروژه برجسته، یاماها از چند موتورسیکلت مفهومی خلاقانه دیگر نیز پرده برداشته است. یکی از آنها Tricera نام دارد؛ یک اتوسیکلت الکتریکی روباز با سیستم فرمان سهچرخ که هدف آن افزایش پایداری و در عین حال، حفظ حس هیجانانگیز رانندگی نزدیک به زمین است. طراحی باز و زاویهدار Tricera یادآور خودروهای اسپرت آیندهگر است و به احتمال زیاد تجربهای ترکیبی میان موتورسیکلت و خودرو خواهد بود.
از دیگر طرحهای مورد توجه، Buddy Porter Concept است که در همکاری مشترک با Toyota توسعه یافته است و از سوخت هیدروژنی استفاده میکند. این اسکوتر شهری با دو مخزن هیدروژن میتواند بیش از ۱۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. طراحی آن شامل سایبان و محفظه بار است، که نشان میدهد برای حملونقل سبک شهری و استفاده روزمره در شهرهای شلوغ ژاپن ساخته شده است.
همچنین یاماها، پروژه Proto HEV را ادامه داده است که نخستین بار در فوریه معرفی شده بود. این مدل از یک سیستم هیبریدی سری-موازی بهره میبرد که ترکیب موتور درونسوز و موتور الکتریکی را ممکن میسازد. نتیجه آن، عملکردی پویاتر و شتابگیری سریعتر است، بدون آنکه بازده سوخت فدای قدرت شود.







در ادامه، دو طرح مفهومی دیگر با تمرکز بر آینده موتورسیکلت های برقی توسط یاماها معرفی شدند. نخست Proto PHEV که در سبک استریتفایتر طراحی شده است و راننده میتواند بین حالت تمامبرقی و هیبریدی سوئیچ کند. دیگری Proto BEV است؛ موتورسیکلتی که با تمرکز بر عملکرد در پیست توسعه یافته است و از باتری بزرگ و فناوری سادهتر بهره میبرد تا موتورسواران بتوانند بدون سردرگمی در تنظیمات، تجربه سواری خالصتری داشته باشند.
اما یاماها در کنار تمام این فناوریهای سنگین، به طراحی ساده و زیباییشناسی کلاسیک نیز توجه کرده است. دو دوچرخه برقی مینیمال با نامهای Y-00B: Base و Y-00B: Bricolage نمونههایی از این نگاه هستند. مدل Bricolage با الهام از نخستین موتورسیکلت یاماها یعنی YA-1 در سال ۱۹۵۵ ساخته شده و با رنگبندی خاص و فرم سنتی خود یادآور دوران طلایی طراحی ژاپنی است.
شرکت یاماها تاکنون درباره زمان تولید انبوه این مفاهیم اظهارنظر نکرده، اما روشن است که مجموعه جدید آن تلاشی آگاهانه برای ترسیم آینده وسایل دوچرخ است؛ آیندهای که در آن هوش مصنوعی، انرژی پاک، طراحی ارگانیک و الهام از گذشته در کنار هم قرار میگیرند تا تجربهای کاملاً تازه از رانندگی خلق کنند.