مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا در گزارش مالی اخیر خود از برنامهای گسترده برای افزایش حضور محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی خبر داد.
به گزارش تکناک، او در جریان تماس تلفنی مربوط به درآمد سهماهه سوم سال اعلام کرد که متا قصد دارد «حجم عظیمی از محتوای تازه» را به سیستم پیشنهاددهنده خود اضافه کند؛ محتوایی که توسط ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد یا بازآفرینی شدهاند.
به گفته او، هوش مصنوعی اکنون تولید محتوا را سادهتر از همیشه کرده است و این موضوع، عصر تازهای را در دنیای شبکههای اجتماعی رقم خواهد زد.
زاکربرگ با مرور سیر تحول شبکههای اجتماعی گفت: «ما تاکنون دو دوره بزرگ را پشت سر گذاشتهایم. در دوره نخست، تمام محتوا از سوی دوستان، خانواده و حسابهایی منتشر میشد که کاربران آنها را دنبال میکردند. در دوره دوم، محتوای تولیدکنندگان مستقل (Creators) به این فضا اضافه شد.» اگرچه او به صورت مستقیم از «دوره سوم» نام نبرد، اما آشکارا اشاره کرد که هوش مصنوعی محور اصلی مرحله بعدی تکامل شبکههای اجتماعی خواهد بود.
مدیرعامل متا تصریح کرد که سیستمهای پیشنهادی مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده نقشی کلیدی خواهند داشت، چرا که این سیستمها قادر هستند محتوای تولیدشده با AI را به صورت عمیق درک کنند و «مناسبترین محتوا را در زمان درست به کاربر نمایش دهند». به گفته او، ارزش چنین الگوریتمهایی با افزایش تنوع محتوای هوش مصنوعی به شکل چشمگیری رشد خواهد کرد.
شرکت متا در ماههای اخیر ابزارهای مختلف هوش مصنوعی را بهطور گسترده در برنامههای خود ادغام کرده است. همچنین این شرکت در حال آزمایش اپلیکیشنهای اجتماعی جدیدی است که به طور کامل حول محور هوش مصنوعی طراحی شدهاند. یکی از این اپلیکیشنها Vibes نام دارد؛ پلتفرمی که مشابه با ابزار Sora از شرکت OpenAI، به کاربران اجازه میدهد ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی را مشاهده و خلق کنند.

سوزان لی، مدیر ارشد مالی متا اعلام کرد که تاکنون کاربران بیش از ۲۰ میلیارد تصویر را در اپلیکیشن Vibes تولید کردهاند. او این پدیده را نشانهای از شکلگیری گونهای تازه از محتوا دانست که با توان هوش مصنوعی ممکن شده است. زاکربرگ نیز با تأیید این موضوع گفت: «Vibes تنها آغاز مسیر است؛ ما در آینده شاهد ظهور انواع جدیدی از محتوای دیجیتال خواهیم بود که پیش از این تصور آنها هم دشوار بود.»
بر اساس گزارش مالی متا، این شرکت در سهماهه اخیر درآمدی معادل ۵۱.۲۴ میلیارد دلار کسب کرده است که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد را نشان میدهد. با وجود این، متا به دلیل یک هزینه مالیاتی یکباره به ارزش ۱۵.۹۳ میلیارد دلار، مرتبط با لایحه مالیاتی معروف دونالد ترامپ، با کاهش موقتی سود خالص مواجه شده است.
در مجموع، متا با تمرکز بر ادغام هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی، بهدنبال آغاز عصری تازه در تعاملات دیجیتال کاربران است؛ عصری که در آن، انسان و ماشین در تولید و مصرف محتوا شریک خواهند بود.

















