شرکت چینی BYD از خودروی برقی خود با نام Racco رونمایی کرد که به طور اختصاصی برای بازارهای خارجی طراحی شده است.
به گزارش تکناک، این خودروی جدید قرار است نقش کلیدی در گسترش جهانی این برند ایفا کند و با رقبای ژاپنی مانند هوندا و نیسان رقابت نماید. Racco کوچکترین خودروی برقی BYD است که تا به امروز تولید و در نمایشگاه حملونقل ژاپن برای اولین بار معرفی شده است.
این یک خودروی کیای است که ظاهر جعبهای و ایستادهای مشابه دیگر خودروهای کیای ژاپنی دارد. این خودرو دارای چهار درب است که دو درب عقب آن به صورت کشویی باز میشوند. خودروی Racco با طول 3,395 میلیمتر، عرض 1,475 میلیمتر و ارتفاع 1,800 میلیمتر تولید میشود؛ ابعادی مشابه با نیسان ساکورا EV که به عنوان پرفروشترین خودروی برقی در ژاپن شناخته میشود.
در سال گذشته، حدود 1.55 میلیون خودروی کیای در ژاپن فروخته شد، که معادل 40 درصد از فروش خودروهای جدید بود. خودروهایی مانند هوندا N-Box همچنان محبوبترین مدلها بودند. حالا BYD با معرفی این خودروی برقی خود قصد دارد تا وارد این بازار رقابتی شود و به رقابت با خودروسازان ژاپنی بپردازد.
خودروی برقی Racco برای BYD اهمیت ویژهای دارد، چرا که این خودرو نخستین خودرویی است که به طور اختصاصی برای بازارهای خارجی طراحی شده است. این شرکت چینی قصد دارد پیشفروشها را در تابستان 2026 آغاز کند و به رقابت با برندهای بزرگی مانند هوندا و نیسان بپردازد. پیشبینی میشود که Racco با قیمت حدود 2.5 میلیون ین (معادل 18,000 دلار) وارد بازار شود، که در رده قیمتی مشابه نیسان ساکورا قرار دارد.





باتری Racco هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما انتظار میرود که این خودرو با باتری 20 کیلوواتساعتی وارد بازار شود، که توانایی پیمایش حدود 180 کیلومتر (112 مایل) را با یک بار شارژ فراهم میکند. همچنین Racco به احتمال زیاد از باتریهای Blade LFP BYD بهره خواهد برد تا هزینهها کاهش یابد.
این خودرو قرار است در بازارهای خارجی مانند ژاپن عرضه شود، جایی که تاکنون خودروسازان چینی چندان نفوذ زیادی نداشتهاند. از زمانی که BYD اوایل 2023 وارد بازار ژاپن شد، تنها حدود 6,600 خودروی برقی در این کشور فروخته است. با وجود این، با ورود Racco در سال 2026، پیشتاز خودروی برقی چین به دنبال تغییر این وضعیت است.
بیشتر بخوانید: ابرخودروی برقی BYD رکورد سرعت بوگاتی را شکست
این حرکت BYD در واقع پاسخ به یک نیاز در بازار است، که خودروسازان ژاپنی را تحت فشار قرار میدهد. گزارشها نشان میدهند که بسیاری از مقامات و مدیران صنعت خودروسازی ژاپن اذعان کردهاند که ورود BYD به این بازار، زنگ بیدارباشی برای توجه بیشتر به فناوریهای جدید مانند خودروهای برقی بوده است.
در نهایت، خودروی برقی Racco نه تنها به عنوان اولین تلاش جدی BYD برای رقابت در بازارهای خارجی به حساب میآید، بلکه تلاش این شرکت برای گسترش حضور خود در بازارهای جهانی خودروهای برقی را نشان میدهد. با ورود این خودرو به بازار در سال 2026، چینیها به دنبال ایجاد تحول در صنعت خودروی ژاپن هستند.

















