کارشناسان هشدار میدهند اتحاد هکرها و باندهای تبهکار برای سرقت محمولهها زنجیره تأمین جهانی را مختل میکند و خسارت میلیاردی به بار میآورد.
به گزارش تکناک، شرکت امنیت سایبری «پروفپوینت» (Proofpoint) در گزارشی جدید، از روند مجرمانه نگرانکنندهای پرده برداشته است: اتحاد استراتژیک میان هکرهای حرفهای و شبکههای تبهکار سازمانیافته با هدف سرقت محمولههای فیزیکی. این عملیات با استفاده از ایمیلهای فیشینگ و مهندسی اجتماعی، شرکتهای حملونقل را هدف قرار و مسیر کامیونهای حامل کالاهای باارزش را به سمت مقصدی نامعلوم تغییر میدهد.
این عملیات پیچیده با طعمهای دیجیتال آغاز میشود. هکرها با جعل هویت کارگزاران حملونقل یا شرکتهای باربری، ایمیلهای فریبندهای را برای شرکتهای هدف ارسال میکنند. این ایمیلها که اغلب حاوی پیشنهادهای کاری فوری و وسوسهانگیز هستند، لینکهای مخربی را در پوشش اسناد حملونقل، مانند جزئیات بار یا زمانبندی تحویل، پنهان کردهاند.
به گفته اوله ویلادسن، یکی از محققان پروفپوینت، فوریت بسیار زیادی برای دریافت بارها در این صنعت وجود دارد و متصدیان ممکن است احتیاط را کنار بگذارند تا قراردادها را از دست ندهند. این شتابزدگی باعث میشود تا کارکنان روی لینکهای آلوده کلیک کنند و بدافزارهای سرقت اعتبار یا ابزارهای دسترسی از راه دور (RATs) روی شبکه شرکت نصب شود. پساز نفوذ، هکرها بهسادگی جزئیات محموله را دستکاری و آن را به مقصدی هدایت میکنند که باند تبهکار کنترل میکند.
تامزهاردور مینویسد که تحقیقات پروفپوینت نشان میدهد این «ترکیبی از جرایم سایبری و جرایم سازمانیافته» است. شرکت یادشده تنها در دو ماه گذشته، نزدیک به ۲۴ کمپین مجزای اینچنینی را از حداقل سه گروه تبهکار شناختهشده رصد کرده است.

این روند با آمار سرقت محموله در ایالات متحده همخوانی دارد. طبق اعلام دفتر ملی جرایم بیمه (NICB)، سرقت محموله در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۲۷ درصدی مواجه شده و پیشبینی میشود که در سال ۲۰۲۵ نیز ۲۲ درصد دیگر رشد کند. خسارت سالانه این جرایم در آمریکا بهتنهایی ۳۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود. کالاهایی مانند مواد غذایی، نوشیدنیها و بهخصوص لوازم الکترونیکی، بهدلیل سهولت در فروش مجدد (اغلب در بازارهای خارجی)، اهداف اصلی این گروهها هستند.
اگرچه گزارش پروفپوینت بر فعالیتهای مجرمانه در آمریکایشمالی تمرکز دارد، محققان هشدار میدهند که این تهدیدی جهانی است. شواهد اولیه برخی از این گروههای هکری را به اروپایشرقی یا روسیه مرتبط میدانند؛ اما ماهیت فرامرزی این جرایم، ردیابی و مقابله با آنها را دشوار میکند. این گزارش زنگخطری جدی برای تمام شرکتهای فعال در حوزه لجستیک و حملونقل است تا دفاع سایبری خود را دربرابر تهدیداتی تقویت کنند که دیگر فقط به دنیای دیجیتال محدود نمیشوند.
			
















