شرکت مرسدس بنز نسل آینده خودروهای S-Class را با سامانه خودران سطح ۴ توسعهیافته توسط انویدیا عرضه خواهد کرد.
به گزارش تکناک، این سطح از خودرانسازی به معنای آن است که مالک میتواند در صندلی عقب بنشیند، کارهای روزمره خود را انجام دهد، یا استراحت کند، در حالی که خودرو به طور کامل رانندگی را بر عهده دارد.
در همین راستا، شرکت Stellantis نیز از همکاری با Uber، Foxconn و Nvidia برای ساخت ناوگان جهانی خودروهای تمامخودران موسوم به رباتاکسی (Robotaxi) خبر داده است. این اتحاد جهانی قرار است پایهگذار نسل جدیدی از حملونقل خودران در شهرهای بزرگ جهان باشد.

در این همکاری، Stellantis مسئول طراحی و ساخت خودروها است، شرکت انویدیا وظیفه تأمین نرمافزارها و سیستمهای هوش مصنوعی را بر عهده دارد، Foxconn در بخش الکترونیک و یکپارچهسازی سیستمها مشارکت میکند و Uber نیز تجربه خود را در مدیریت حملونقل اشتراکی به پروژه میآورد. نتیجه این همکاری، ایجاد چارچوبی مقیاسپذیر برای تولید خودروهای تمامخودران سطح ۴ در مقیاس جهانی خواهد بود.
بیشتر بخوانید: رونمایی مرسدسبنز از خودروی مفهومی مدرن Vision Iconic
خودروهای رباتاکسی در دو نسخه توسعه مییابند: مدلهای کوچکتر بر پایه پلتفرم STLA Small و ونهای متوسط K0 که شامل خودروهایی مانند Citroën SpaceTourer، Peugeot Expert، Opel Vivaro و Fiat Scudo هستند. این خودروها از فناوری پیشرفته Nvidia Drive AGX Hyperion 10 بهره میبرند، که شامل سیستمعامل DriveOS، نرمافزار Drive AV و مجموعهای از سنسورهای ایمنی و لیدار برای اطمینان از رانندگی دقیق است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تولید این خودروهای تمامخودران از سال ۲۰۲۸ آغاز میشود. در مرحله نخست، حدود ۵۰۰۰ دستگاه در ایالات متحده عرضه خواهد شد و پس از آن، پروژه به سایر شهرهای جهان گسترش پیدا میکند. آنتونیو فیلوزا، مدیرعامل Stellantis گفته است: «تحرک خودران میتواند مسیر را برای حملونقل ارزانتر و ایمنتر باز کند. ما با همکاری رهبران فناوری در هوش مصنوعی و الکترونیک، میخواهیم راهحلی جهانی و پایدار برای حملونقل آینده ارائه دهیم.»
بیشتر بخوانید: جنرالموتورز از سیستم رانندگی خودکار رونمایی کرد
از سوی دیگر، شرکت انویدیا در مراسمی جداگانه اعلام کرد که نسل بعدی خودروهای مرسدس S-Class نیز به فناوری تمام خودران سطح ۴ مجهز خواهد شد. این فناوری تجربهای لوکس، ایمن و هوشمند را به رانندگان ارائه میدهد و مرسدس را به یکی از نخستین خودروهای شخصی تمامخودران در جهان تبدیل میکند؛ موضوعی که تا پیش از این فقط در تاکسیهای رباتی دیده شده بود.

قلب این فناوری، پلتفرم Nvidia Drive AGX Hyperion 10 است، که با تراشه قدرتمند Thor و مجموعهای از حسگرهای پیشرفته کار میکند. این سامانه شامل ۱۴ دوربین با وضوح بالا، ۱۲ حسگر اولتراسونیک، ۹ رادار و یک حسگر لیدار است، که همگی با دقت بالا مسیر را پایش میکنند. شرکت انویدیا بیان کرد که این پلتفرم ماژولار است و خودروسازان میتوانند آن را متناسب با نیاز خود سفارشیسازی کنند.
با ورود این فناوری، صنعت خودرو وارد مرحله تازهای میشود؛ مرحلهای که در آن رانندگی به انسان وابسته نیست و خودروها با ترکیب هوش مصنوعی و مهندسی پیشرفته، به تنهایی همه کارها را انجام خواهند داد.

















