فهرست مطالب
فناوری Dectravalve با بهینهسازی مدیریت حرارتی باتریها، سرعت شارژ خودروهای برقی را تا 68 درصد کاهش و عمر باتری را افزایش میدهد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، این فناوری توسط یک استارتآپ بریتانیایی در حوزه مدیریت حرارتی ساخته شده، که هدف فناوری آنها ارتقای عملکرد خودروهای برقی است.
برخلاف رویکردهای مرسوم که تمام پک باتریها را به طور یکنواخت مدیریت میکنند، این فناوری امکان مدیریت حرارتی دقیق و چندمنطقهای را فراهم میآورد و اجازه میدهد که هر ماژول باتری بهطور بهینه گرم یا سرد شود. طبق اعلام شرکت Hydrohertz، حفظ دمای یکنواخت در تمام سلولها باعث افزایش کارایی و اعتمادپذیری سیستم میشود و در نهایت کاهش زمان شارژ و بهبود عملکرد کلی خودروهای برقی را به دنبال دارد.
بیشتر بخوانید: برتری عملکرد باتری خودروهای هیبریدی مرسدس بنز بر ۲۸ هزار رقیب

حتما بخوانید: چین برنامه بازیافت باتری خودروهای برقی را هوشمندتر و کارآمدتر کرده است + ویدیو
01
از 02سیستم مدیریت حرارتی دقیق با فناوری Dectravalve
فناوری Dectravalve یک سیستم شیر چندبخشی است، که کنترل جریان حرارتی را در سیستمهای پیچیدهای از جمله خودروهای برقی، مراکز داده، کشاورزی و صنعت هواپیمایی بهطور دقیق تعریف میکند. این فناوری امکان مدیریت مستقل و دقیق انرژی حرارتی را خواه برای گرمایش، خنکسازی یا بازیابی انرژی در چندین ناحیه از یک ورودی فراهم میآورد. برخلاف سیستمهای منیفولد یا شبکههای سلونوئید مرسوم، Dectravalve کنترل را در یک واحد فشرده و هوشمند متمرکز میکند و کارایی و انعطافپذیری را در انواع کاربردهای مختلف فراهم میآورد.
فناوری Dectravalve قادر است تا چهار خروجی مختلف را بهطور همزمان کنترل نماید و انرژی حرارتی را بدون ایجاد تداخل جریانها دقیقا به نواحی مورد نیاز هدایت کند. تنظیمات اختصاصی هر ناحیه اطمینان میدهد که هر ماژول یا منطقه گرمایش یا خنکسازی بهینه دریافت میکند و سیستم بهطور زنده به تغییرات دمایی یا نیازهای سیستم واکنش نشان میدهد. طراحی ماژولار آن قابلیت ادغام آسان در وسایل نقلیه، ساختمانها و زیرساختها را فراهم میآورد و از عملیات خودکار و دستی پشتیبانی میکند و میتواند با انواع حسگرها، پمپها و سیستمهای منطقی ارتباط برقرار کند.
فناوری Dectravalve با حذف شیرهای عملگر متعدد، لولهکشی پیچیده و آلودگی متقابل در مدارها باعث کاهش تلفات اضافی و سادهسازی طراحی سیستمهای حرارتی میشود. این سیستم قادر است تحت فشار و دمای بالا عمل کند، با هر دو نوع عملگر دیجیتال و مکانیکی سازگار است و در مواد مختلف برای استفاده در کاربردهای صنعتی و سیار در دسترس قرار دارد.
02
از 02عمر باتری خودروهای برق با فناوری جدید
در آزمایشی که بهطور مشترک با کارشناسان برجسته باتری انجام شد، یک باتری 100 کیلوواتساعتی لیتیوم آهن فسفات (LFP) مجهز به فناوری Dectravalve توانست دمای گرمترین سلول خود را زیر 44.5 درجه سانتیگراد نگه دارد، در حالی که اختلاف دما در سراسر بسته باتری تنها 2.6 درجه سانتیگراد بود. در شرایط شارژ سریع معمولی در مدلهای فعلی خودروهای برقی، دمای سلولها به 56 درجه سانتیگراد میرسد و اختلاف دما در برخی موارد به بیش از 12 درجه سانتیگراد نیز میرسد. این موضوع باعث کاهش قدرت شارژ و تسریع فرسودگی باتریها میشود. زمانی که دمای سلولها از 50 درجه سانتیگراد تجاوز میکند، برای جلوگیری از آسیبهای جدی به باتریها، قدرت شارژ باید محدود شود. با وجود این، با استفاده از فناوری Dectravalve، این مشکل برطرف میشود و تمامی ماژولها در دمای بهینه باقی میمانند.
نتایج آزمایشها نشان داد که استفاده از این فناوری میتواند زمان شارژ خودروها را تا 68 درصد کاهش دهد؛ به طوری که شارژ از 10 درصد به 80 درصد در یک شارژر سریع 350 کیلوواتی تنها در 10 دقیقه انجام خواهد شد. این اتفاق بهطور چشمگیری سرعت شارژ خودروهای الکتریکی را به نزدیک سوختگیری معمولی میرساند. علاوه بر این، عملکرد بهینه در دماهای مناسب باعث افزایش کارایی باتری و تا 10 درصد افزایش برد رانندگی واقعی خودروها میشود. همچنین این فناوری ایمنی باتریها را با محدود کردن دمای سلولها، کاهش خطرات آسیبدیدگی و افزایش طول عمر باتری بهبود میبخشد. دقت، کارایی و مقرون به صرفه بودن این فناوری نه تنها در بهینهسازی عملکرد باتریهای کنونی بلکه در انواع باتریهای آینده نیز کاربرد دارد.

















