عینک هوشمند Viture در CES 2026 رونمایی میشود و با قابلیتهای AR و AI، رقیبی جدی برای عینکهای هوشمند ریبن متا محسوب خواهد شد.
به گزارش سرویس اخبار عینک هوشمند تکناک، به نظر میرسد سلطه نوپای شرکت متا در بازار عینکهای هوشمند مبتنیبر واقعیت افزوده، بهزودی با رقیب جدی و غیرمنتظره روبهرو خواهد شد. براساس اسناد ثبتشده در کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) و وبسایت آزمایشی که ظاهراً پیشاز موعد منتشر شده، شرکتی کمترشناختهشده به نام Vonderful درحال آمادهسازی برای عرضه اولین عینک هوش مصنوعی خود در حوالی نمایشگاه CES است.
این شرکت با برند تجاری Vonder، وعده ساخت «پیشرفتهترین عینکهای هوشمند ساختهشده تاریخ» را داده است. طبق اطلاعات منتشرشده، این محصول با ترکیب فناوری واقعیت افزوده (AR) و «اطلاعات و دستیاری آنی مبتنیبر هوش مصنوعی پیشرفته»، تجربهای نوین را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.
این ادعای بزرگ چالشی مستقیم برای متا محسوب میشود که بهتازگی عینک ۷۹۹ دلاری ریبن دیسپلی (Ray-Ban Meta) خود را به بازار عرضه کرده است؛ محصولی که درحالحاضر کاملترین عینک هوشمند مجهز به نمایشگر یکپارچه برای بازار مصرفکننده به شمار میرود.

با این حال، شواهد نشان میدهد که Vonderful شرکتی نوپا و بدون سابقه نیست. تحقیقات حاکی از آن است که برند Vonder درواقع پروژه مخفی استارتاپ واقعیت افزوده Viture است که از سال ۲۰۲۱ درزمینه تولید عینکهای هوشمند فعالیت دارد.
این ارتباط ازطریق پروندههای ثبتشده در FCC فاش شد؛ جایی که یکی از کارمندان Viture اسناد را بهعنوان «مدیر پروژه» برای Vonder امضا کرده است. علاوهبر این، لندینگپیجی برای برند Vonder که شمارش معکوسی برای عرضه در اوایل سال ۲۰۲۶ را نشان میدهد، روی سرورهای شرکت Viture میزبانی میشود. همچنین، علامت تجاری Vonder را شرکتی به نام Eden Future HK Limited ثبت کرده است که رسانههای چینی آن را بهعنوان شرکت مادر و مالک Viture شناسایی کردهاند.
به نقل از ورج، شرکت Viture پیشاز این بهدلیل تولید عینکهای واقعیت افزوده نقابمانند (Visor-Style) شناخته میشد. این عینکها برای پردازش و تأمین انرژی به گوشی هوشمند یا کامپیوتر متصل میشوند و محتوای نمایشگر آن دستگاهها را روی پوشش واقعیت افزوده به نمایش میگذارند. مسئولان شرکت Viture تاکنون به درخواستها برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخی ندادهاند.

















