شرکت بوئینگ تولید جنگنده نسل ششم F-47 را با سرعت بیسابقه آغاز کرده و نخستین پرواز آن برای ۲۰۲۸ برنامهریزی شده است.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، زمانی که بوئینگ اعلام کرد که نخستین نمونه از جنگنده پنهانکار نسل ششم F-47 وارد خط تولید شده است، بسیاری از ناظران صنعت دفاعی آمریکا آن را نشانهای از آغاز دورهای تازه در ساخت تسلیحات هوایی دانستند. این پیشرفت سریع حاصل یک روند چندساله است. روندی که بر پایه برنامه عظیم Next Generation Air Dominance یا همان NGAD شکل گرفته است و حالا اولین نتایج آن دیده میشود.
اهمیت NGAD از زمانی آغاز شد که فرماندهان نیروی هوایی متوجه شدند نسل فعلی جنگندهها توان رقابت در دهه آینده را نخواهد داشت. ظهور جنگندههای جدید چین و افزایش قابلیتهای هوشمصنوعی در میدان نبرد، آمریکا را به سمت ایجاد یک اکوسیستم کامل جنگ هوایی سوق داد. NGAD به همین دلیل فقط یک جنگنده جدید نیست. این برنامه مجموعهای از پروژههای مرتبط از توسعه جنگنده سرنشیندار نسل ششم گرفته تا پهپادهای هوشمند Collaborative Combat Aircraft، همچنین موتورهای جدید، سنسورها، تسلیحات و شبکههای پیشرفته مدیریت نبرد را شامل میشود. هدف این است که همه این سیستمها به صورت یک شبکه هماهنگ عمل کنند.

در این رقابت بزرگ، دو شرکت نامآشنای بویینگ و لاکهیدمارتین حضور داشتند. اما در مارس ۲۰۲۵ اعلام شد که بوئینگ برنده بخش اصلی یعنی ساخت جنگنده سرنشیندار NGAD شده است. جنگنده جدید با نام F-47 معرفی شد و از همان زمان جریان توسعه آن وارد مرحلهای پرشتاب شد.
استیو پارکر، مدیرعامل بخش دفاعی بوئینگ در نشست خبری پیش از نمایشگاه هوایی دبی، درباره این سرعت صحبت کرد. او توضیح داد که جنگنده نسل ششم F-47 نتیجه سالها آزمایش محرمانه و نمونهسازی پیشرفته است. او از کلمه «افتخارآفرین» برای توصیف بردن قرارداد NGAD استفاده کرد و گفت که رسیدن F-47 به خط تولید، نتیجه یک طراحی بالغ از ابتدا بوده است. پارکر تأکید کرد که بوئینگ سالها پیش از اعلام نتیجه رقابت، تصمیم گرفته بود زیرساختها را آماده کند. همین تصمیم باعث شد که امروز این پروژه جلوتر از انتظار باشد.
اطلاعات رسمی نیز نشان میدهد که چند نمونه پروازی فوقمحرمانه در قالب X-plane در پنج سال گذشته آزمایش شدهاند. ژنرال دیوید الوین، رئیس سابق ستاد نیروی هوایی تأیید کرده است که این نمونهها صدها ساعت پرواز انجام دادهاند و نتایج آنها پایه طراحی جنگنده نسل ششمF-47 را شکل داده است. حتی گزارشهایی وجود دارد که تعداد این نمونهها بیش از یک مدل بوده است و نخستین پرواز یکی از آنها به سال ۲۰۱۹ بازمیگردد. این نمونهها برای آزمایش آیرودینامیک، سطح پنهانکاری، تولید حرارت و هماهنگی با پهپادهای رزمی استفاده شدهاند.
بخوانید: پهپاد Feilong-300D چین، سلاحی کمهزینه برای جنگهای مدرن
در کنار این روند، نقش DARPA نیز پررنگ بوده است. این سازمان اعلام کرد که نمونههای بوئینگ و لاکهید مارتین هرکدام چندصد ساعت پرواز انجام دادهاند. با وجود این حجم از آزمایش، مقامهای نیروی هوایی همچنان تأکید میکنند که این هواپیماها تنها نمونههای آزمایشی بودهاند و شکل نهایی جنگنده هنوز محرمانه است.

ماهیت NGAD نشان میدهد که چرا F-47 برای آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد. نیروی هوایی در اسناد رسمی هشدار داده است که در دهه آینده با کاهش توان رزمی روبهرو خواهد شد. برنامههای تسلیحاتی چین نیز با سرعت قابل توجهی پیش میرود. NGAD برای جبران همین کمبودها طراحی شده و F-47 قرار است نقش ستون اصلی این راهبرد را بازی کند.
شرکت بوئینگ مسیر متفاوتی را انتخاب کرد و پیش از پیروزی در رقابت، سرمایهگذاری سنگینی انجام داد. پارکر در دبی گفت که بوئینگ قبل از هر اعلام رسمی، تأسیسات محرمانه و بخشهایی از خط تولید را ساخته بود. این اقدام با سیاست جدید وزارت جنگ آمریکا هماهنگ است. سیاستی که تحت عنوان arsenal of freedom شناخته میشود و از صنایع دفاعی میخواهد پیش از قرارداد آماده باشند. همین الگو باعث شد که فاصله زمانی میان اعلام نتیجه و آغاز تولید بسیار کوتاه باشد.
نیروی هوایی آمریکا برنامه دارد که دستکم ۱۸۵ فروند جنگنده نسل ششم F-47 خریداری کند. احتمال افزایش این تعداد وجود دارد و حتی احتمال ساخت نسخههای مختلف در چرخههای تکاملی مطرح شده است. F-47 قرار است جانشین F-22 شود و از نظر تواناییهای پروازی، برد رزمی و پنهانکاری یک پله بالاتر قرار بگیرد. این جنگنده شعاع رزمی بیش از هزار مایل دریایی خواهد داشت و میتواند در سرعتهایی بالاتر از ۲ ماخ پرواز کند. طراحی آن به گونهای انجام شده است که امضای حرارتی و راداری بسیار پایینی داشته باشد.
نقش F-47 فقط به یک جنگنده تهاجمی محدود نمیشود. این هواپیما قرار است مرکز فرماندهی یک گروه از پهپادهای رزمی هوشمند باشد. پهپادهایی که در خطوط مقدم پرواز میکنند و وظایفی مانند: حمله، جمعآوری اطلاعات و دفاع الکترونیک را انجام میدهند. F-47 وظیفه دارد این شبکه پهپادی را هدایت کند و همانجا است که اهمیت واقعی NGAD دیده میشود. این جنگنده بخشی از یک سیستم یکپارچه است و تصمیمگیریهای آن بر اساس ترکیب دادههای چندمنبعی انجام میشود.
تاکنون تنها دو تصویر رسمی از F-47 منتشر شده است. مقامهای نیروی هوایی تأکید دارند که این تصویرها با نمونه واقعی تفاوت دارند و صرفاً برای مقاصد عمومی منتشر شدهاند. ظاهر حقیقی جنگنده همچنان محرمانه است. انتظار میرود با نزدیک شدن زمان نخستین پرواز در سال ۲۰۲۸، اطلاعات بیشتری منتشر شود.
سرعت پیشرفت برنامه نشان میدهد که بوئینگ و نیروی هوایی با جدیت تمام در حال آمادهسازی F-47 هستند. رقابت فشرده جهانی و افزایش قدرت هوایی چین فشار زیادی بر این برنامه وارد کرده است. با وجود این، مقامهای بوئینگ اعلام کردند که پروژه در مسیر درست قرار دارد و با سرعتی پیش میرود که نمونه آن در دهههای گذشته کمتر دیده شده است.

















