آیفون ایر با استقبال سرد بازار روبهرو و باعث شد تا شرکتهای شیائومی و اوپو و ویوو از تولید گوشیهای فوق باریک عقبنشینی کنند.
به گزارش سرویس موبایل تکناک، به نظر میرسد دوران گوشیهای هوشمند فوق باریک پیشاز آنکه فرصت شکوفایی پیدا کند، به پایان رسیده است و مقصر اصلی این اتفاق کسی نیست جز آیفون ایر اپل. شکست تجاری این دستگاه نهتنها آینده خود آن را در هالهای از ابهام فرو برده است؛ بلکه با ایجاد اثر دومینویی، باعث شده است تا رقبای بزرگ چینی نیز از ورود به این عرصه منصرف شوند.
بنابر اعلام نشریه دیجیتایمز ، شرکتهای مطرحی همچون شیائومی و اوپو و ویوو، برنامههای خود برای عرضه رقبای مستقیم آیفون ایر را بهطور کامل متوقف کردهاند. این شرکتها قصد داشتند از فرم فکتور جدید فوق باریک برای بهرهبرداری از قانونیشدن سیمکارتهای الکترونیکی (eSIM) در چین استفاده کنند. با مشاهده استقبال سرد بازار از محصول اپل، شرکتهای یادشده استراتژی خود را تغییر دهند و اکنون قصد دارند فناوری eSIM را در طیف گستردهتری از مدلهای خود ادغام کنند، نه اینکه آن را به طراحی خاص و پرریسک محدود کنند.
این عقبنشینی استراتژیک با گزارشهای نگرانکنندهای از وضعیت تولید خود آیفون ایر همخوانی دارد. نشریه اینفورمیشن (The Information) اخیراً فاش کرد که شرکتهای مونتاژکننده اصلی اپل، فاکسکان و لاکسشر، بهدلیل کاهش شدید فروش، خطوط تولید آیفون ایر را بهترتیب در ماههای نوامبر و اکتبر متوقف کردهاند.

عواقب این شکست به نسل بعدی نیز کشیده شده است. گزارشها حاکی از آن است که تولید آیفون ایر ۲ تا بهار سال ۲۰۲۷ به تعویق افتاده است. هرچند شایعات اولیه دلیل این تأخیر را تمایل اپل به استفاده از دوربین دوگانه عنوان میکردند، مارک گرمن، خبرنگار مشهور بلومبرگ، معتقد است دلیل اصلی وابستگی این دستگاه به تراشه نسل آینده A20 است. این تراشه قرار است با لیتوگرافی پیشرفته ۲ نانومتری TSMC و فناوری بستهبندی نوین WMCM تولید شود که به اپل اجازه میدهد قطعات را بهصورت یکپارچهتر روی ویفر قرار دهد.
به نظر میرسد زمانبندی جدید عرضه (همراه با سری آیفون ۱۸) راهکار هوشمندانه اپل برای مدیریت عرضه محدود تراشههای A20 در مراحل اولیه تولید باشد. همچنین، گفته میشود آیفون ایر ۲ برای افزایش دوام و مقاومت دربرابر خمشدن، مجدداً از بدنه تیتانیومی بهره خواهد برد.
Wccftech مینویسد که با وجود تمام این فناوریها، حقیقت تلخ برای اپل و دیگران این است که بازار پیام خود را بهوضوح ارسال کرده است. به گفته گرمن، خود اپل نیز انتظار فروش چشمگیر آیفون ایر را نداشت و آن را بیشتر بهعنوان پلتفرم آزمایشی برای فناوریهای جدید میدید (با پیشبینی سهم ۶ تا ۸ درصدی از کل فروش آیفون).
باوجوداین، مصرفکنندگان نشان دادند که برای ظرفیت باتری و دوام، ارزش بسیار بیشتری از زیباییشناسی طراحی فوق باریک قائل هستند. در نهایت، بیتفاوتی بازار به این فرم فکتور باعث شد تا رؤیای نسل جدیدی از گوشیهای هوشمند بهراحتی کنار گذاشته و ژانری کامل در نطفه خفه شود.

















