شایعات جدید حاکی از تولید کنسول دستی PS6 سونی هستند که تجربه گیمینگ قابل حمل را در کنار PS6 استاندارد ارائه میدهد.
به گزارش سرویس کنسول های بازی تکناک، ماههاست درباره سختافزار نسل بعدی پلیاستیشن سونی گمانهزنی میشود و اکنون افشاگری جدید به این ایده قوت میبخشد که کنسول دستی اختصاصی PS6 نیز بخشی از برنامههای این شرکت است. براساس ادعاهای تازه، سونی از همین حالا توسعهدهندگان را به طراحی بازیها برمبنای پیکربندیهای محدودتر پردازنده مرکزی سوق داده است؛ رویکردی که بهطور جدی به وجود کنسول قابل حمل در کنار نسخه استاندارد PS6 اشاره میکند.
سونی به استودیوها توصیه کرده است که بازیهای خود را برای سیستمهایی با محدودیتهای متفاوت در CPU و GPU و حافظه بهینهسازی کنند. این موضوع با شایعات پیشین همخوانی دارد که براساس آنها، سونی درحال کار روی دو مدل از PS6 است: یکی کنسول خانگی سنتی و دیگری نسخه کممصرفتر برای تجربه بازی بهصورت قابل حمل.
این استراتژی به تغییرات اخیر در PS5 نیز مرتبط است. در ماههای اخیر، سونی پشتیبانی از حالتهای Low Power و Power Saver را بهطور جدی ترویج کرده و اکنون حالت Power Saver بهصورت پیشفرض در کیت توسعه نرمافزاری PS5 قرار گرفته است. درحالحاضر، این قابلیتهای متمرکز بر مصرف انرژی اولویت بیشتری از بهینهسازیهای ویژه PS5 Pro دارند و این موضوع نشان میدهد که سونی درحال آمادهسازی زیرساخت لازم برای سازگاریهای آینده است.

یکی از جزئیات درخورتوجه این افشاگری، الزام گزارششده برای اجرای بازیها فقط روی هشت ترد پردازشی است. گفته میشود که کنسول دستی PS6 سونی از چهار هسته Zen 6c استفاده میکند که این هشت ترد را برای وظایف مرتبط با بازی فراهم میکنند و در کنار آن، دو هسته کممصرف اضافی نیز برای پردازشهای پسزمینه در نظر گرفته شده است. درمقابل، نسخه استاندارد PS6 از پیکربندی پردازشی قدرتمندتری بهره خواهد برد.
به نوشته گیزموچاینا، در یکی از اسناد داخلی اشارهشده آمده است که بازیها ممکن است در محیطهایی با پیکربندیهای متفاوت CPU اجرا شوند؛ ادعایی که بیشازپیش ایده شکلگیری اکوسیستم چندکنسولی برای PS6 را تقویت میکند. با اعمال این محدودیتها از مراحل اولیه، سونی میتواند مطمئن شود که بازیهای آینده بهطور روان میان سختافزار خانگی و قابل حمل مقیاسپذیر خواهند بود.
هنوز چند سال تا معرفی سری PS6 زمان باقی مانده است و سونی تاکنون واکنش یا اظهارنظر رسمی دراینباره ارائه نکرده است. بااینحال، بهروزرسانیهای SDK و دستورالعملهای ارائهشده برای بهینهسازی بازیها نشان میدهد که گیمینگ قابل حمل از همینحالا به یکی از محورهای اصلی برنامههای نسل بعدی سونی تبدیل شده است.

















