4 اصطلاح جدید به سیستم بین المللی واحدهای اندازه گیری اضافه شد

برای اولین بار در بیش از 30 سال اخیر، اصطلاحاتی جدید به طور رسمی به واحدهای اندازه گیری (SI) اضافه شده است.

برای اولین بار در بیش از 30 سال اخیر، اصطلاحاتی جدید به طور رسمی به واحدهای اندازه گیری (SI) اضافه شده است.

به گزارش تکناک، چهار پیشوند جدید ronna، quetta،  ronto و quecto – اعداد بسیار بزرگ و بسیار کوچک را توصیف می کنند که تا به حال نامگذاری نشده بودند.

SI از هفت واحد اندازه گیری پایه مانند متر استفاده می کند که می توان آن را با پیشوندهایی (مانند کیلو) برای توصیف مقادیر زیاد یا کوچک این واحدها تغییر داد که درک و برقراری ارتباط را آسان تر می کند. بنابراین 649000000 بایت می شود 649 گیگابایت یا 0.001 متر می شود 1 میلی متر.

اما این اسامی فقط تا اینجا قابل اتکا هستند. برای اعداد بسیار بزرگتر و کوچکتر که اغلب استفاده نمی‌شوند، کوتاه‌نویسی معمول استفاده از نماد علمی است، جایی که عدد توان تعداد صفرها را توصیف می‌کند. برای مثال 109 نشان دهنده 1,000,000,000 است یا 10-6  نشاندهنده 0.000001 است. در حالی که ممکن است این موارد در یک مقاله علمی خوب به نظر برسند، اما در مکالمات روزمره یا متن‌های معمولی‌تر ناخوشایند هستند.

با پیشرفت تکنولوژی و روتین شدن استفاده از این اعداد ، پیشوندهای جدیدی مورد نیاز است. یک مثال معمول حجم درایو های ذخیره سازی اطلاعات است . در حال حاضر حجم داده های ایجاد شده و مصرف شده در سراسر جهان با زتابایت (1021) اندازه گیری می شود، و فراتر از آن تنها یک واحد دیگر یوتابایت یا 1024 وجود دارد.

بنابراین، در کنفرانس عمومی وزن‌ها و معیارها (CGPM) در آخر هفته گذشته، نمایندگان جهانی برای معرفی چهار پیشوند جدید به SI رأی دادند. عدد 1027  در حال حاضر به طور رسمی به عنوان ronna شناخته می شود و 1030   اکنون quetta است، در حالی که 10-27  رونتو و 10-30 کوئکتو است. این مطابق با قراردادهای نامگذاری است که از پیشوندهایی استفاده می کنند که به “a” برای اعداد بزرگ و “o” برای اعداد کوچک ختم می شوند.

به گفته دکتر ریچارد براون، رئیس اندازه‌شناسی آزمایشگاه ملی فیزیک بریتانیا (NPL) این نام‌ها به این دلیل انتخاب شدند که R و Q دو حرف آخر الفبا بودند که برای پیشوندهای دیگر استفاده نمی‌شدند. . این اولین بار از سال 1991 است که پیشوندهای جدیدی به جدول اضافه می شود.

احتمالاً رونابایت ها و کوت بایت های داده اولین استفاده آنها خواهد بود، همانطور که با هر پیشوند SI، این پیشوندهای جدید را می توان برای هر و همه واحدهای اندازه گیری SI استفاده کرد. به عنوان مثال، جرم زمین حدود 1 روناگرم و جرم مشتری حدود 1 کوتاگرم تخمین زده می شود. در انتهای دیگر مقیاس، جرم یک الکترون 1 رونتوگرام است، در حالی که 1 کوئکتوگرام جرم یک بیت داده ذخیره شده در تلفن همراه است.

 

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.