این کشف جدید مسیر درمان کرونا را هموار می‌کند

درمان کرونا

دانشمندان از اتصال مولکولی COV-2 استفاده کردند تا نشان دهند که یک ترکیب آلی به نام salen به پروتئین غیرساختاری nsp14 متصل می شود و از نابودی ویروس جلوگیری می کند.

به گزارش تکناک، این کشف مهم ممکن است به توسعه داروهای جدید و درمان ویروس کرونا کمک کند.

دامیر سافین مهندس محقق در آزمایشگاه سنتز آلی دانشگاه فدرال می گوید: مطالعه ما بر روی یک ترکیب شناخته شده یعنی salen متمرکز شده است.ما سعی کردیم فعالیت بالقوه این ترکیب را در برابر یک سری از پروتئین‌های SARS-CoV-2 که باعث بیماری COVID-19 می‌شوند، ارزیابی کنیم.

ما متوجه شدیم که  salen به طور بالقوه می تواند با پروتئین های مورد مطالعه تعامل داشته باشد.همچنین نتایج فوق العاده ای درمورد پروتئین غیرساختاری nsp14 به دست آمد که از ویروس در برابر تخریب محافظت می کند.

به گفته دانشمندان، سلن – ماده موجود در عکس – قابل سنتز نسبتا ساده و ارزان است.

اصطلاح “salen” به یک پایه شیف چهار دندانه ای اشاره دارد که از سالیسیل آلدئید و اتیلن دی آمین مشتق شده است. Salen و مشتقات آن لیگاندهای کلیدی در طیف گسترده ای از کاربردهای عملی هستند.salen یک ماده آلی است که توانایی هماهنگ کردن فلزات خاص و پایدار نگه داشتن آنها در حالت های مختلف اکسیداسیون را دارد.همچنین از ترکیبات کمپلکس فلزی مشتقات  salen نیز به عنوان کاتالیزور استفاده می شود.

در salen دو اتم هیدروژن “مایع” از گروه های هیدروکسیل یافت شده است. هر یک از این اتم های هیدروژن توانایی حرکت به داخل اتم نیتروژن را دارند، بنابراین شکل مولکول را تغییر می دهند. این فرآیند به عنوان توتومریزاسیون شناخته می شود و اجزای آن گونه های توتومر یا تومور هستند.

Damir Safin می افزاید: ما تعامل بالقوه توتومرهای مختلف  salen با پروتئین‌های SARS-CoV-2 را بررسی کرده‌ایم تا پسندترین شکل توتومری مولکول مورد مطالعه را از نظر اثربخشی در تعامل با پروتئین‌ها شناسایی کنیم. البته،تحقیقات ما تنها اولین گام برای درک چگونگی استفاده از salen در مبارزه با COVID-19 است، هنوز چیزهای زیادی باید بررسی شود. با این حال، نتایجی که به دست آوردیم تاکنون بسیار عالی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.