شرکت BMW در جریان رویداد معتبر Concorso d’Eleganza Villa d’Este، از مدل مفهومی و نسخه اولیه نسل ششم موتورسیکلت RR رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این موتورسیکلت مفهومی با طراحی خیرهکننده و استفاده چشمگیر از فیبر کربن توجه علاقهمندان را جلب کرده است. Toprak Razgatlıoğlu، قهرمان رقابتهای جهانی WSBK در سال ۲۰۲۴، با مدل فعلی M1000RR به این عنوان دست یافت و حالا، مدل مفهومی جدید نشان میدهد که BMW مصمم است جایگاه خود را در دنیای موتورسواری حرفهای بیش از پیش تثبیت کند.
شرکت BMW در ساخت این مدل مفهومی، از ترکیب گستردهای از آلومینیوم و فیبر کربن استفاده کرده و طراحی بسیار تهاجمی، زاویهدار و متفاوت از نسلهای پیشین خلق کرده است. بخش انتهایی بدنه با الهام از موتورسیکلتهای اسپرت Yamaha R1 و R6 طراحی شده و دارای منافذ تهویه برای کاهش وزن و بهبود کارایی آیرودینامیکی در موقعیت خوابیده است. به گفته مهندسان BMW، هدف از طراحی این بدنه، دستیابی به ثبات در سرعتهای بالا، حداکثر سرعت پیچیدن در پیچها و کمترین مقاومت هوا برای رسیدن به بیشینه سرعت بوده است.

زیر این ظاهر تندوتیز موتورسیکلت RR نسل ششم BMW، پیشرانه چهار سیلندر خطی قدرتمندی قرار دارد که بیش از ۲۳۰ اسب بخار (۱۶۹ کیلووات) قدرت تولید میکند. اگرچه سیستمهای کمکی نظیر کنترل کشش چندمرحلهای، کنترل بلند شدن چرخ جلو، مدیریت ترمز موتور و حالتهای مختلف قدرت نیز در این مدل گنجانده شدهاند، اما این موارد در نسلهای قبلی نیز وجود داشتهاند و وجه تمایز اصلی این مدل مفهومی در طراحی و آیرودینامیک آن نهفته است.

برای درک بهتر پیشرفت این مدل مفهومی، میتوان آن را با مدلهای فعلی مقایسه کرد. S1000RR و M1000RR فعلی به ترتیب ۲۰۶ و ۲۱۴ اسب بخار قدرت تولید میکنند و حداکثر گشتاور هر دو ۱۱۳ نیوتنمتر است. تفاوت در قدرت به علت افزایش نسبت تراکم از ۱۳.۳:۱ در مدل S به ۱۴.۵:۱ در مدل M است. همچنین مدل M از دریچههای گاز بزرگتر، سوپاپهای تیتانیومی و تایر عقب پهنتر بهره میبرد.
از نظر وزن نیز، مدل M با رینگهای فیبر کربن در حالت خشک تنها ۱۹۳.۵ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که مدل S با چرخهای آلومینیومی ریختهگریشده به ۱۹۷.۳ کیلوگرم میرسد. ارتفاع صندلی نیز در مدل M حدود ۸۶۵ میلیمتر و در مدل S حدود ۸۳۲ میلیمتر است.

مارکوس فلاش، رئیس BMW Motorrad در بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرد: «هرگز پیش از این، BMW Motorrad چنین نگاه زودهنگامی به نسل آینده مدلهای RR ارائه نکرده بود.»

این اقدام BMW، همزمان با موفقیتهای اخیر این برند در مسابقات جهانی و افزایش استقبال از مدلهای M، نشان میدهد که این شرکت آلمانی بهدنبال تقویت جایگاه خود در دنیای موتورسیکلتهای اسپرت و مسابقهای است.
در حالی که هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی نهایی یا زمان عرضه این مدل منتشر نشده، موضوع مسلم این است که موتورسیکلت RR نسل ششم BMW نمایانگر آیندهای هیجانانگیز برای موتورسواران حرفهای و علاقهمندان به دنیای سوپربایکها است. با توجه به روند تکاملی این سری، میتوان انتظار داشت که نسخه نهایی با تجهیزاتی مانند: آینه، چراغها و پلاک، به یکی از جذابترین موتورسیکلتهای جادهای و پیست در سالهای آتی تبدیل شود.