بهنظر میرسد مایکروسافت در حال آمادهسازی فناوری افزایش خودکار مقیاس با هوش مصنوعی مشابه DLSS برای بازیهای رایانهای در ویندوز 11 است.
بهگزارش تکناک، یکی از کاربران شبکه اجتماعی X به نام PhantomOcean3 فناوری افزایش خودکار مقیاس با هوش مصنوعی را در نسخههای آزمایشی جدید ویندوز 11 (Build 26052) کشف کرده است. مایکروسافت از افزایش خودکار مقیاس بهعنوان روشی برای استفاده از هوش مصنوعی برای روانترکردن اجرای بازیهای پشتیبانیشده با جزئیات پیشرفته یاد میکند.
این فناوری به DLSS انویدیا بسیار شبیه است که با استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش مقیاس بازیها و بهبود نرخ فریم و کیفیت تصویر بهکار گرفته میشود. به همین ترتیب، AMD و اینتل نیز با عرضهی نسخههای خود، موسوم به FSR و XeSS، در بازیهای کامپیوتری جدیدتر محبوبیت روزافزونی بهدست آوردهاند.
مایکروسافت هنوز رسماً این ویژگی افزایش خودکار مقیاس را اعلام نکرده است؛ بنابراین، دقیقاً مشخص نیست که چگونه کار خواهد کرد یا به سختافزار خاصی نیاز دارد یا خیر. DLSS انویدیا از هستههای تنسوری بهره میبرد که در سری کارتهای گرافیک RTX آن عرضه میشود؛ درحالیکه FSR ایامدی و XeSS اینتل هر دو با سختافزار GPU مرتبط خود کار می کنند.
مایکروسافت همچنین در حال کار روی ویژگی مدیریت رنگ بهبودیافته برای ویندوز 11 است که بهویژه برای مجموعه جدید مانیتورهای OLED مفید خواهد بود که از HDR استفاده میکنند. ویندوز سالها فاقد سیستم مدیریت رنگ کارآمد در سطح سیستمعامل بود و کاربران بازیهای رایانهای را مجبور میکرد تا پروفایلهای رنگ سفارشی را در کادر محاورهای اضافه کنند که بهنظر میرسد در ویندوز 95 عرضه شده است.
با تغییرات آینده، مدیریت رنگ در ناحیه تنظیمات نمایشگر اصلی ویندوز 11 ادغام میشود و به کاربران رایانه شخصی اجازه میدهد تا پروفایلهای رنگ sRGB و DCI-P3 را تنظیم کنند. همچنین، ویژگی جدیدی وجود دارد که بهطور خودکار این پروفایلهای رنگ مختلف را کنترل میکند.
مایکروسافت درباره این ویژگی مدیریت رنگ می گوید: «مدیریت رنگ خودکار تضمین میکند که برنامهها و محتوای دیگر شما رنگهای دقیقی در این صفحهنمایش داشته باشند.» بااینحال، مشخص نیست که آیا این ویژگی به کاربران ویندوز 11 اجازه میدهد تا منحنیهای گاما را بهراحتی تغییر دهند یا خیر.