علیبابا تأیید کرد که با اپل به توافق رسیده تا ویژگیهای هوش مصنوعی را به آیفونهای عرضهشده در چین اضافه کند. این همکاری احتمالاً شامل استفاده از فناوریهای ابری و مدلهای هوش مصنوعی علیبابا برای بهبود تجربه کاربری در دستگاههای اپل خواهد بود.
به گزارش تکناک، علیبابا روز پنجشنبه گزارشهای اخیر دربارهی همکاری با اپل را تأیید کرد. این توافق، ویژگیهای هوش مصنوعی را به آیفونهای عرضهشده در چین اضافه میکند. این همکاری برای اپل از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که فروش آیفون در بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان با کاهش شدیدی مواجه شده است. مطابق جدیدترین گزارش مالی اپل، فروش این گوشی در چین با افت ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.
جوزف تسای، رئیس هیئتمدیرهی علیبابا، روز پنجشنبه در اجلاس جهانی دولت در دبی اعلام کرد: «اپل با شرکتهای متعددی در چین مذاکره کرد و در نهایت تصمیم گرفت با ما همکاری کند. آنها قصد دارند از هوش مصنوعی ما برای بهبود عملکرد گوشیهای خود استفاده کنند. برای ما افتخار بزرگی است که با شرکتی برجسته مانند اپل همکاری داشته باشیم.»
بر اساس گزارشها، همکاری پیشین اپل با شرکت بایدو چین در ادغام فناوری هوش مصنوعی این غول جستجوگر با مشکلاتی مواجه شده بود. همچنین گفته میشود که اپل پیش از نهاییسازی توافق با علیبابا، همکاری با بایتدنس و DeepSeek را نیز بررسی کرده بود.
چنین مشارکتهایی برای شرکتهای آمریکایی مانند اپل از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که برای کسب تأییدیههای قانونی در چین به این همکاریها نیاز دارند. گزارشها حاکی از آن است که هر دو شرکت اپل و علیبابا اسناد مرتبط را به مقامات محلی ارائه کردهاند.
به نقل از تککرانچ، پیش از انتشار گزارش مالی اخیر، تیم کوک، مدیرعامل اپل، نبود Apple Intelligence (راهکار اختصاصی هوش مصنوعی مولد این شرکت) را یکی از عوامل کاهش فروش جهانی آیفون عنوان کرده بود. او در گفتوگو با CNBC اظهار داشت: «در سهماههی دسامبر، مشاهده کردیم که در بازارهایی که Apple Intelligence را عرضه کرده بودیم، عملکرد سری آیفون ۱۶ نسبت به سال گذشته بهتر از بازارهایی بود که این ویژگی در آنها ارائه نشده بود.»
![اپل با شرکتهای متعددی در چین مذاکره کرد و در نهایت تصمیم گرفت با علیبابا همکاری کند](https://technoc.ir/wp-content/smush-webp/2025/02/2-33-1024x576.jpg.webp)
اپل به Apple Intelligence بهعنوان عامل کلیدی در ایجاد یک «ابرچرخه» جدید در فروش آیفون امید بسته است؛ اصطلاحی که به رشد چشمگیر و ناگهانی تقاضا برای دستگاههای این شرکت اشاره دارد. با این حال، کندی روند توسعه و استراتژی اپل در ارائهی فناوری هوش مصنوعی مولد، موجب کاهش سرعت رشد شرکت شده است. در همین حال، گوگل با سرعت بیشتری به عرضهی قابلیتهای Gemini در گوشیهای سامسونگ، پیکسل و سایر دستگاههای اندرویدی ادامه میدهد.
افزایش رقابت داخلی، سهم بازار اپل در چین را کاهش داده است. طبق دادههای شرکت تحقیقاتی Canalys، Vivo در سهماههی چهارم سال گذشته با ۱۷ درصد سهم بازار در جایگاه نخست قرار گرفت. هواوی، که پس از تحریمهای دولت ترامپ روند رشد خود را احیا کرده، میزان عرضهی گوشیهایش را ۳۷ درصد افزایش داده و با ۱۶ درصد سهم بازار، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. اپل که در همین بازهی زمانی در سال گذشته ۲۴ درصد از بازار را در اختیار داشت، اکنون با افتی قابل توجه به ۱۵ درصد رسیده و رقابت نزدیکی با شیائومی و اوپو برای جایگاه سوم دارد.
اپل امیدوار است که همکاری با علیبابا بتواند بخشی از سهم از دسترفتهی این شرکت در بازار چین را جبران کند. با این حال، حتی در صورت دریافت تأییدیههای قانونی، آیندهی اپل در چین چندان شفاف نیست. تعرفههای تجاری و تنشهای اقتصادی میان آمریکا و چین احتمالاً تأثیرات بیشتری بر فروش این شرکت در این بازار کلیدی خواهند داشت.
در عین حال، اپل در دورهی دوم ریاستجمهوری دونالد ترامپ تلاش کرده روابط خود را با او نزدیکتر کند. تیم کوک در ژانویه مبلغ یک میلیون دلار به کمیتهی تحلیف ترامپ اهدا کرد. علاوه بر این، اپل، همانند گوگل، نام خلیج مکزیک را در اپلیکیشن Maps خود به خلیج آمریکا تغییر داده است.