آمازون با رونمایی از Lens Live، قابلیت تازهای برای جستوجوی تصویری لحظهای در دنیای واقعی، سرمایهگذاری خود در ابزارهای خرید مبتنی بر هوش مصنوعی را گسترش میدهد. این ابزار با دستیار هوشمند Rufus یکپارچه میشود و تجربه خرید را شخصیسازی میکند.
به گزارش تک ناک؛ این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی که به کاربران امکان میدهد در محیط واقعی، محصولات را از طریق جستوجوی بصری شناسایی کنند. این قابلیت بهعنوان ارتقایی برای ابزار Amazon Lens ارائه شده و عملکردی مشابه سرویسهای رقبایی مانند Google Lens و Pinterest Lens دارد. به گفته آمازون، Lens Live همچنین با دستیار هوش مصنوعی این شرکت، Rufus، برای ارائه تحلیل و اطلاعات محصولات ادغام خواهد شد.
بر اساس اعلام آمازون، Lens Live جایگزین ابزار فعلی Amazon Lens نمیشود. این قابلیت جدید، ویژگی جستوجوی لحظهای را به Lens اضافه میکند و کاربران میتوانند با نشانهگیری دوربین گوشی به سمت اجسام واقعی، محصولات مشابه را در قالب یک نوار اسکرولی در پایین صفحه مشاهده کنند.
Lens Live بخشی از راهبرد گسترده آمازون برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در بهبود تجربه خرید آنلاین است. در یک سال گذشته، این شرکت قابلیتهایی مانند دستیار Rufus، راهنمای خرید هوشمند، مرورهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزارهای انتخاب اندازه پوشاک، خلاصههای صوتی محصولات، پیشنهادهای شخصیسازیشده و ابزارهایی ویژه فروشندگان را معرفی کرده است.
قابلیت Lens Live همچنین بر مبنای رفتاری رایج در میان مشتریان طراحی شده است؛ یعنی مقایسه قیمتها در فروشگاههای فیزیکی برای یافتن پیشنهادهای بهتر در آمازون. کاربران میتوانند با لمس هر آیتم در نمای دوربین، جستوجو را روی همان محصول متمرکز کنند. در صورت یافتن گزینه مناسب، امکان افزودن آن به سبد خرید از طریق آیکون «+» یا ذخیره در فهرست علاقهمندیها با آیکون قلب فراهم است.

این ویژگی با استفاده از سرویس Amazon SageMaker پیادهسازی شده که امکان اجرای گسترده مدلهای یادگیری ماشینی را فراهم میکند و بر بستر سرویس Amazon OpenSearch در AWS مدیریت میشود.
علاوه بر این، دستیار خرید مبتنی بر هوش مصنوعی Rufus نیز در این تجربه جدید در دسترس است و خلاصههای تولیدشده با هوش مصنوعی و پیشنهاد پرسشهای تعاملی برای بررسی بیشتر محصولات را ارائه میدهد. به گفته آمازون، این قابلیت به کاربران کمک میکند پیش از خرید، تحقیقات سریع و مشاهده تحلیلهای محصول را انجام دهند.
قابلیت Lens Live ابتدا در اپلیکیشن Amazon Shopping برای سیستمعامل iOS و برای «دهها میلیون» کاربر در ایالات متحده عرضه میشود و سپس به تدریج برای سایر کاربران آمریکایی در دسترس قرار خواهد گرفت. آمازون هنوز درباره گسترش این قابلیت به بازارهای جهانی اطلاعاتی منتشر نکرده است.