شرکت آمازون با معرفی Nova Premier به عنوان قویترین مدل خانواده Nova، دامنه توانمندیهای خود را در زمینه مدلهای پایه هوش مصنوعی گسترش داده است.
به گزارش تکناک، این مدل جدید که از امروز در پلتفرم Amazon Bedrock در دسترس است، قادر به پردازش متن، تصویر و ویدیو بوده و برای انجام وظایف پیچیده با نیاز به درک عمیق، برنامهریزی چندمرحلهای و اجرای دقیق، طراحی شده است و عملکرد برجستهای در این زمینهها دارد.
شرکت آمازون در آذرماه گذشته و طی رویداد AWS re:Invent برای نخستین بار خانواده Nova را معرفی کرد. طی ماههای اخیر، این مجموعه با مدلهای تولید تصویر و ویدیو، مدلهای درک صوت، همچنین مدلهای عاملمحور برای انجام وظایف، توسعه یافته است.

مدل هوش مصنوعی Nova Premier آمازون دارای طول زمینه یک میلیون توکن است؛ به این معنا که میتواند در یکبار تحلیل، حدود ۷۵۰ هزار کلمه را پردازش کند. هرچند، این مدل در برخی بنچمارکها از مدلهای پرچمدار شرکتهایی مانند گوگل عقبتر است. برای نمونه، در آزمون برنامهنویسی SWE-Bench Verified از Gemini 2.5 Pro عقب مانده است و در بنچمارکهای دانش ریاضی و علمی مانند: GPQA Diamond و AIME 2025 نیز عملکرد ضعیفتری دارد.
با وجود این، Premier در آزمونهای بازیابی دانش و درک بصری مانند: SimpleQA و MMMU نتایج خوبی کسب کرده است، که به گفته آمازون، نقاط قوت کلیدی این مدل هستند.

در پلتفرم Bedrock، قیمت استفاده از Premier برای هر یک میلیون توکن ورودی ۲.۵ دلار و برای هر یک میلیون توکن خروجی ۱۲.۵ دلار تعیین شده؛ رقمی که مشابه هزینههای استفاده از مدل Gemini 2.5 Pro گوگل است.
نکته مهم اینکه Premier آمازون یک مدل هوش مصنوعی «استدلالی» نیست؛ برخلاف مدلهایی مانند: o4-mini از OpenAI یا R1 از DeepSeek، این مدل توانایی صرف زمان بیشتر برای بررسی عمیق و راستیآزمایی پاسخها را ندارد.
شرکت آمازون این مدل هوش مصنوعی را مناسبترین گزینه برای «آموزش» مدلهای کوچکتر از طریق روش Distillation معرفی کرده است. با بهرهگیری از ابزارهای تقطیر مدل در Amazon Bedrock، میتوان خروجیهای Nova Premier را به عنوان داده آموزشی مصنوعی برای آموزش نسخههای سبکتر مانند Nova Micro استفاده کرد. این رویکرد، نیاز به دادههای برچسبخورده یا بازخورد انسانی را کاهش میدهد و امکان تولید مدلهای سفارشی با تأخیر کمتر و هزینه پایینتر را فراهم میسازد.
به گفته اندی جسی، مدیرعامل آمازون، هوش مصنوعی اکنون به یکی از ارکان اصلی استراتژی رشد این شرکت تبدیل شده است. او به تازگی اعلام کرد که آمازون در حال توسعه بیش از هزار برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی مولد است و درآمد این بخش با نرخ سهرقمی در حال رشد میباشد و به یک جریان درآمدی سالانه چندمیلیارد دلاری تبدیل شده است.