نسل بعدی GPUهای AMD با معماری UDNA 5، تمرکز ویژهای بر فناوری Ray Tracing دارد و میتواند آغازگر رقابتی تازه با انویدیا در بازار گرافیک باشد.
به گزارش تکناک، مجموعهای از اسناد ثبت اختراع که در دو سال گذشته منتشر شدهاند، برنامههای بلندپروازانه AMD را در این زمینه برای آینده نزدیک نشان میدهند.
تحلیلگران حوزه سختافزار، از جمله کاربری با نام MrMPFR@ در Reddit، با بررسی این اسناد به این نتیجه رسیدهاند که AMD قصد دارد با نوآوری در الگوریتمها و ساختارهای پردازشی، بهویژه در زمینه BVH یا ساختار سلسلهمراتبی حجم محصور، عملکرد Ray Tracing را به سطح GPUهای آیندهنگرانه انویدیا با معماری Blackwell نزدیک کند. این ساختار جدید شامل فشردهسازی هوشمند نمونههای مشابه در صحنههای گرافیکی است، که باعث کاهش چشمگیر بار پردازنده و بهبود سرعت پردازش میشود.
در کنار این موارد، شرکت AMD از فناوریهای جدیدی برای تسریع فرایند عبور و برخورد پرتوها با اشیای سهبعدی در صحنه بهره گرفته است؛ رویکردی که میتواند تجربهای واقعگرایانهتر و روانتر از گرافیکهای نسل فعلی ارائه دهد.

این اقدامات تنها برای بازار PC نیست؛ AMD باید عملکرد قابل قبولی در کنسولهای بازی همچون پلیاستیشن نسل بعدی سونی ارائه دهد. در همین راستا، AMD به احتمال زیاد در پروژه آینده سونی موسوم به Project Amethyst، از فناوریهایی نظیر رندرینگ عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی بهره خواهد گرفت تا رقیبی جدی برای تکنولوژی ReSTIR شرکت انویدیا باشد.
همچنین گزارشها حاکی از آن است که شرکت AMD با این تحولات ممکن است به «لحظه مکسول» خود نزدیک شود؛ لحظهای تاریخی که انویدیا با معماری Maxwell توانست جهشی بزرگ در عملکرد ایجاد کند.

در مجموع، رقابت فشرده میان AMD و انویدیا در حوزه رهگیری پرتو نهتنها باعث پیشرفت فناوریهای گرافیکی میشود، بلکه نویدبخش آیندهای روشن برای کاربران نهایی است، که با خرید نسلهای جدید GPU، به عملکرد بالاتر و تجربهای بصری غنیتر دست خواهند یافت.