شرکت AMD بهطور تصادفی کد منبع FSR 4 را در GitHub منتشر کرد و این افشاگری نشان داد که این شرکت در حال توسعه نسخهای مبتنی بر int8 برای پشتیبانی از کارتهای قدیمیتر Radeon از جمله RDNA 3 بوده است، هرچند پروژه کامل نشده و اکنون بهدلیل انتشار تحت لایسنس MIT برای همیشه در دسترس عموم باقی مانده است.
به گزارش تکناک، این اقدام بهسرعت پس از شناسایی خطا اصلاح شد، اما پیش از آن برخی رسانهها و کاربران موفق شدند از فایلها اسکرینشات گرفته یا نسخههای جداگانهای (fork) ایجاد کنند. از جمله این منابع میتوان به وبسایت Videocardz و کاربران مختلف GitHub اشاره کرد که اکنون این فایلها را برای همیشه در اختیار جامعه قرار دادهاند.
تامزهاردور مینویسد که بررسی این فایلها نشان داد که AMD علاوه بر نسخهی اصلی FSR 4 که بر پایهی فرمت عددی FP8 طراحی شده، روی نسخهی دیگری مبتنی بر فرمت int8 نیز کار کرده است. تصاویر منتشرشده از سوی Videocardz وجود دو مجموعه فایل را تأیید میکند؛ یکی متمرکز بر FP8 و دیگری با پشتیبانی از int8. دلیل اصلی توسعهی چنین نسخهای فراهمکردن امکان پشتیبانی از کارتهای گرافیک بیشتر است.
در واقع، این موضوع آشکار میسازد که AMD تلاش کرده فناوری FSR 4 را با کارتهای مبتنی بر معماری RDNA 3 نیز سازگار کند. با این حال، جزئیات فایلها مشخص نمیکند این پروژه تا چه اندازه پیشرفت کرده یا نسخهی int8 تا چه حد موفق بوده است. اگر این نسخه آمادهی عرضهی عمومی بود، AMD بدون شک تاکنون آن را معرفی میکرد.
اهمیت این موضوع از آن جهت است که افزودن پشتیبانی گستردهتر برای FSR 4 میتواند هم به سود AMD و هم به نفع جامعهی بازیهای رایانهای باشد. FSR 4 نخستین نسخه از این فناوری است که برخلاف نسلهای پیشین دیگر GPU-agnostic یا مستقل از معماری کارت گرافیک نیست و صرفاً روی کارتهای گرافیک مبتنی بر معماری RDNA 4 عمل میکند. این معماری دارای شتابدهندههای پیشرفتهی هوش مصنوعی است که برای پردازش بارهای FP8 بهینهسازی شدهاند؛ از همین رو FSR 4 در حال حاضر فقط با فرمت عددی FP8 کار میکند. با این وجود، انتظار میرود نسخهی int8 نیز دیر یا زود در دسترس قرار گیرد، چه بهصورت آزمایشی و چه بهصورت رسمی. هرچند کیفیت خروجی آن احتمالاً پایینتر از FP8 خواهد بود، زیرا فرمت FP8 دقت بیشتری در پردازش دادهها ارائه میدهد. نمونهی مشابه این تفاوت را میتوان در فناوری XeSS اینتل مشاهده کرد که یک نسخه برای هستههای XMX عرضه میکند و نسخهی دیگر با نام DP4a بهصورت مستقل از GPU ارائه شده اما کیفیت تصویر ضعیفتری دارد.

نسخهی ۲.۰ FidelitySDK که اکنون منتشر شده، علاوه بر پشتیبانی از FSR 4 و FSR 3.1.5، بهعنوان سکوی توسعهی آیندهی فناوریهای رندرینگ عصبی مبتنی بر یادگیری ماشین معرفی شده است. AMD اعلام کرده که این نسخه پایهای برای مجموعه ویژگیهای جدیدی همچون FSR Redstone خواهد بود. FidelityFX SDK ابزارهای کاملی در اختیار توسعهدهندگان بازی قرار میدهد تا بتوانند فناوریهای مختلف FidelityFX را در آثار خود ادغام کرده و تجربهی بصری بهتری برای بازیکنان فراهم آورند.
هرچند AMD به سرعت اقدام به حذف فایلهای منتشرشده کرد، اما این اقدام دیرهنگام بود. زیرا فایلها تحت لایسنس MIT منتشر شده بودند؛ مجوزی که به هر فردی اجازه میدهد آزادانه از کدها استفاده، آنها را کپی یا حتی ویرایش کند. بنابراین، حذف فایلها تنها مانع از دانلود مستقیم آنها میشود و هیچ تغییری در وضعیت حقوقی ایجاد نمیکند. اکنون نسخههای fork شده و اسکرینشاتها در اختیار جامعهی GitHub باقی مانده و عملاً برای همیشه در دسترس هستند.
این وضعیت برای AMD مشکلآفرین است، زیرا این شرکت تصمیم گرفته بود FSR 4 را برخلاف نسخههای قبلی که همگی بهصورت متنباز منتشر میشدند، به شکل اختصاصی و داخلی نگه دارد. در واقع، AMD میخواست بخشهای مهمی از روشهای ارتقای تصویر خود را محرمانه حفظ کند، اما انتشار ناخواسته باعث شد این تصمیم بیاثر شود.
اگرچه فناوری ارتقای تصویر AMD بهاندازهی راهکارهای Nvidia قدرتمند و چشمگیر نیست و به همین دلیل این افشاگری برتری محسوسی برای رقبا ایجاد نمیکند، اما همچنان یک آسیب جدی برای AMD محسوب میشود، چراکه اکنون جزئیاتی از روشهای داخلی این شرکت افشا شده است. تحلیل فایلها نشان داده که AMD روی نسخهای از FSR 4 کار میکرده که میتوانست با کارتهای RDNA 3 نیز کار کند و قابلیتهای پیشرفتهای همچون تولید فریم و الگوریتمهای ارتقای تصویر جدید را به این کارتها بیاورد. با این حال، این پروژه به مرحلهی نهایی نرسیده و مشخص نیست AMD تا چه اندازه پیش از این انتشار تصادفی در توسعهی آن پیش رفته بود.
در نهایت، اگرچه AMD سعی در مدیریت بحران و حذف فایلها داشته است، اما واقعیت این است که اینترنت هرگز فراموش نمیکند و کد منبع FSR 4 اکنون برای همیشه در دسترس جامعهی توسعهدهندگان باقی مانده است.