شرکت AMD با معرفی نسخهای پیشرفته از فناوری گرافیکی ارتقای وضوح تصویر خود، موسوم به FSR Redstone، گامی بزرگ به سوی رقابت مستقیم با DLSS انویدیا برداشته است.
به گزارش تکناک، این نسخه برای نخستین بار از مدلهای یادگیری ماشینی برای تولید فریم، بازسازی پرتوها و پیشبینی نور غیرمستقیم بهره میبرد.
اگرچه AMD هنوز جزئیات فنی دقیقی منتشر نکرده، اما سه ویژگی کلیدی این سیستم جدید را معرفی کرده است، که شامل موارد زیر میشود:
- Neural Radiance Caching (ذخیرهسازی درخشندگی نور با کمک شبکه عصبی)
- Ray Regeneration (بازسازی پرتوها با یادگیری ماشینی)
- Machine Learning Frame Generation (تولید فریم با هوش مصنوعی)
بر اساس اعلام شرکت AMD، قابلیت neural radiance caching به سیستم اجازه میدهد تا بازتاب نور را در صحنههای سهبعدی یاد بگیرد و اطلاعات نور غیرمستقیم را ذخیره کند؛ دادههایی که در ادامه برای تولید پرتوهای بیشتر و تسریع فرایند path tracing استفاده میشوند.
ویژگی Ray Regeneration نیز عملکردی مشابه فناوری ray reconstruction انویدیا دارد. این قابلیت با بهرهگیری از یک شبکه عصبی آموزشدیده، قادر است پیکسلهایی را بازسازی کند که در مسیر پرتوگیری بهدرستی محاسبه نشدهاند و در عین حال نویز و دانهدانهبودن تصویر را در زمان واقعی فیلتر میکند.






تا پیش از این، FSR به عنوان جایگزینی بدون هوش مصنوعی برای DLSS شناخته میشد. اما Redstone آغازگر دورهای تازه است که در آن AMD با بهرهگیری از یادگیری ماشینی، عملکرد بالاتری در بازسازی فریمها از رزولوشن پایین به بالا و تولید فریمهای میانیابیشده به نمایش میگذارد.
عرضه محدود فناوری گرافیکی FSR Redstone
شرکت AMD اعلام کرده است که فناوری گرافیکی FSR Redstone در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. این فناوری به صورت بومی با کارتهای گرافیک مبتنی بر RDNA 4 سازگار خواهد بود. اما این شرکت هنوز مشخص نکرده است که آیا FSR Redstone از کارتهای نسل قبلی (RDNA 2 یا RDNA 3) نیز پشتیبانی خواهد کرد یا خیر.
با توجه به انحصاری بودن FSR 4 برای RDNA 4، بعید به نظر میرسد که پشتیبانی رسمی از نسلهای قدیمیتر کارتهای Radeon در دستور کار AMD باشد، موضوعی که ممکن است باعث نارضایتی بخشی از جامعه کاربران فعلی شود.