گوگل تأیید کرده است که اندروید XR امکان دسترسی به دوربینهای هدستهای واقعیت افزوده و مجازی را به برنامهها میدهد.
به گزارش تکناک، گوگل تأیید کرد که در پلتفرم جدید اندروید XR، اپلیکیشنها خواهند توانست برای دسترسی به دوربینهای هدستهای واقعیت افزوده این شرکت درخواست بدهند. این دسترسی شامل دو دوربین اصلی میشود: یکی دوربین محیطی و دیگری دوربین سلفی.
دوربین محیطی که بهسمت فضای اطراف کاربر قرار دارد، این امکان را به اپلیکیشنها میدهد که تصویری از محیط کاربر به دست آورند و سپس آن را روی محیط اطراف خود Overlay کنند. Overlay ایجاد تجربههای واقعیت افزوده و غوطهور در دنیای مجازی است. در مقابل، دوربین سلفی فقط یک تصویر شامل آواتار کاربر به اپلیکیشنها میدهد تا حفظ حریم خصوصی تضمین شود.
به نقل از اندرویدآتوریتی، پلتفرم اندروید XR بهمنظور آمادهسازی توسعهدهندگان برای هدستها و عینکهای هوشمند آینده که سیستمعامل جدید را اجرا خواهند کرد، در انتهای سال گذشته معرفی شد. درحالیکه گوگل تجربه زیادی درزمینه واقعیت افزوده دارد، به نظر میرسد که دیر وارد رقابت با پلتفرمهای متا شده است.
برای جلب نظر توسعهدهندگان و ترغیب آنها به ساخت اپلیکیشنهای واقعیت افزوده برای اندروید XR، گوگل این امکان را فراهم کرده است تا اپلیکیشنها به دوربینهای هدستهای XR دسترسی داشته باشند؛ قابلیتی که در پلتفرمهای واقعیت افزوده نادر است.
هدستهای XR مشابه گوشیهای هوشمند، چندین دوربین دارند. دوربینهای محیطی که به فضای پیرامون کاربر نگاه میکنند، میتوانند برای نمایش نمایی از دنیای اطراف به کاربر استفاده شوند و به کاربر امکان دهند که بدون نیاز به برداشتن هدست، فضای اطراف خود را مشاهده کند. اگر اپلیکیشنها به این دوربینها دسترسی داشته باشند، خواهند توانست تجربههای واقعیت افزوده و ترکیبی بسازند.
معمولاً بسیاری از پلتفرمهای XR اجازه دسترسی به دوربینهای محیطی را به اپلیکیشنها نمیدهند؛ چراکه این اقدام میتواند حریم خصوصی کاربران را تهدید کند. بااینحال، سازندگان پلتفرمهای XR در حال تغییر رویکرد خود در این زمینه هستند. برای مثال، متا اعلام کرده است که در پلتفرم Horizon OS خود، دسترسی به دوربین Passthrough را فعال خواهد کرد.
حالا گوگل نیز تایید کرده است که پلتفرم جدید اندروید XR به اپلیکیشنها امکان میدهد که به دوربینهای محیطی هدستهای خود دسترسی پیدا کنند. سخنگوی گوگل، پاتریک سیبولد، در بیانیهای به اندروید آتوریتی اعلام کرد که اپلیکیشنها خواهند توانست برای دسترسی به دوربین محیطی واقع در جلو هدست درخواست دهند. بااینحال، مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها، اپلیکیشنها برای دسترسی به دوربین باید ابتدا از کاربر مجوز دریافت کنند.
وی همچنین افزود که اپلیکیشنها میتوانند برای دسترسی به دوربین سلفی واقع در داخل هدست درخواست دهند؛ البته مشابه دوربین محیطی، برای دسترسی به دوربین سلفی نیز کاربر باید اجازه دهد. حتی اگر این اجازه داده شود، اپلیکیشنها تنها جریان تصویری از آواتار کاربر دریافت خواهند کرد که احتمالاً تصویر بازسازیشدهای از صورت کاربر است؛ مشابه آنچه در ویژن پرو اپل مشاهده میشود.
هدستهای XR برخلاف گوشیها و تبلتها دوربینهای سلفی سنتی ندارند. در واقع، اندروید XR با استفاده از مجموعه دوربین رو به بیرون و مجموعهای دیگر رو به درون، این دوربینها را به شناسههای دوربین صفر و یک تخصیص میدهد. این شناسهها شناسههای عمومی برای دوربینهای اصلی پشتی و جلو هستند که هنگام استفاده از APIهای استاندارد Camera2 یا CameraX برای اپلیکیشنها قابلیت استفاده دارند. این روش به اپلیکیشنها اجازه میدهد تا حتی اگر بهطور خاص برای اندروید XR بهینه نشده باشند، به تصویر دوربینهای محیطی و سلفی دسترسی داشته باشند.
در نمونهای دیگر، دوربینهای موجود در هدستهای XR مانند دستگاه Project Moohan سامسونگ، گوگل اعلام کرده است که Android XR هیچ راهی برای دسترسی اپلیکیشنها به دوربینهای غیر استاندارد فراهم نمیکند. این شامل دوربینهای رو به جلو و دوربین داخلی بازسازیشده میشود. به احتمال زیاد این وضعیت در آینده تغییر خواهد کرد؛ اما درحالحاضر، اپلیکیشنها فقط میتوانند به جریانی از دنیای واقعی و جریانی از آواتار کاربر دسترسی داشته باشند که هنوزهم بیش از چیزی است که پیشبینی میشد.
در نهایت، یکی از مسائل جالبی که ممکن است در آینده مطرح شود، این است که چگونه اندروید XR به کاربر اطلاع خواهد داد که اپلیکیشنی بهطور فعال از دوربین استفاده میکند. از اندروید ۱۲، گوشیها و تبلتها نشانگرهایی در نوار وضعیت نمایش میدهند که نشان میدهد اپلیکیشنها به دوربین دسترسی دارند.
این قابلیت در Android XR نیز ممکن است برای کاربران فعال شود؛ اما هنوز مشخص نیست که نشانگر بصری آن چگونه خواهد بود. به نظر میرسد گوگل در تلاش است تا راهحلی ایجاد کند که هم حریم خصوصی را حفظ کند و هم نوآوری در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده را محدود نکند.