جریمه ۲ میلیارد دلاری اپل به‌دلیل قوانین انحصارگرایانه اپ استور

اپ استور

کمیسیون اتحادیه اروپا اپل را به پرداخت ۲ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. اپل با قوانین انحصارگرایانه اپ استور از موقعیت غالب خود در بازار استریم موسیقی سوءاستفاده کرده است.

به‌گزارش تک‌ناک، اتحادیه اروپا می‌گوید که محدودیت‌های تبلیغ سرویس‌های رقیب اپل مانع از آن شده‌اند که اسپاتیفای و سایر رقبای اپل موزیک به مشتریان درباره روش‌های جایگزین برای اشتراک‌گیری (Subscription) اطلاع دهند. بنابراین طبق این شکایت، اپل به پرداخت جریمه‌ای ۱/۸ میلیارد یورویی (حدود ۲ میلیارد دلار آمریکا) ملزم است.

درمقابل، اپل این حکم را رد و همان‌طور‌که در بیانیه مطبوعاتی‌ جدیدش ذکر کرده است، به‌دنبال تجدیدنظر در این تصمیم خواهد بود. اپل می‌گوید که اتحادیه اروپا مدرکی دال بر آسیب به مصرف‌کننده پیدا نکرده است و واقعیت بازار پر‌رونق و رقابتی و با رشد سریع را نادیده می‌گیرد. در بیانیه‌ای، اسپاتیفای از این حکم و اجرای مؤثر آن استقبال کرد.

این جریمه نتیجه تحقیقاتی است که اتحادیه اروپا بیش از یک دهه است آن را انجام می‌دهد. اسپاتیفای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ شکایت رسمی‌اش را ثبت کرد. بر‌اساس حکم کمیسیون اتحادیه اروپا، جریمه ۲ میلیارد دلاری متناسب با درآمد جهانی اپل و برای رسیدن به بازدارندگی ضروری است.

اتحادیه اروپا می‌گوید که قوانین اپل مانع از آن شده‌اند که توسعه‌دهندگان برنامه‌های استریم موسیقی به کاربران iOS درباره روش‌های دیگر برای اشتراک‌گیری در سرویس‌های خارج از اپ استور اطلاع دهند. این سرویس‌ها به‌صورت بالقوه می‌توانند ارزان‌تر باشند؛ زیرا مشمول کارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپل بر خریدهای درون‌برنامه‌ای نمی‌شوند.

digikala

محدودیت‌های تبلیغ سرویس‌های رقیب توسعه‌دهندگان را از اطلاع‌رسانی به کاربران درباره روش‌های پرداخت جایگزین و تفاوت قیمت‌ها و ارائه لینک به وب‌سایت توسعه‌دهنده برای خرید اشتراک خارج از اپ‌استور منع می‌کرد.

اتحادیه اروپا می‌گوید که محدودیت‌های تبلیغ سرویس‌های رقیب به‌عنوان «شرایط تجارت ناعادلانه» در نظر گرفته می‌شوند که آن‌ها را طبق قوانین اتحادیه اروپا غیرقانونی می‌کند. علاوه‌بر جریمه، از اپل خواسته شده است تا از این به‌بعد این محدودیت‌ها را لغو کند.

این کار تا حدودی انجام شده است. از زمان آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا، اپل قوانین اپ استور را از چند جهت ساده کرده است. آخرین قوانین فروشگاه اپل به «برنامه‌های Reader» که اسپاتیفای نیز در آن گنجانده شده است، اجازه می‌دهد تا لینکی خارجی را برای مدیریت حساب و گزینه‌های پرداخت درون‌برنامه‌ خود اضافه کنند. همچنین، این برنامه‌ها مجاز به ارسال ایمیل رایگان به مشتریان خود هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا نسخه‌ فعلی قوانین اپ استور از‌نظر اتحادیه اروپا همچنان نقض قانون به‌شمار می‌رود یا خیر. اپل به‌زودی برای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال، شرایط کسب‌وکار جایگزین توسعه‌دهندگان را در اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد. این اتفاق حداقل ازلحاظ تئوری آزادی‌های بیشتری در‌اختیار اسپاتیفای و سایر سرویس‌های موسیقی قرار می‌دهد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.