فهرست مطالب
شرکت چینی Xpeng AeroHT همزمان با معرفی برند جدید خود به نام Aridge، از طرح یک تاکسی پرنده با برد بلند و فناوری Tilt-rotor VTOL رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این شرکت که زیرمجموعه خودروسازی بزرگ Xpeng است، پس از حادثه آتشسوزی در نمایشگاه هوایی چانگچون با تغییر برند خود به Aridge بار دیگر توجه رسانههای جهانی را به خود جلب کرده است. هدف این شرکت از ساخت تاکسی پرنده، ورود به رقابت با شرکتهای پیشرو در حوزه پروازهای برقی شهری از جمله Joby Aviation است.
طبق اعلام رسمی Aridge، در جریان تمرین پرواز برای نمایشگاه هوایی چانگچون، دو فروند از هواگردهای چندملخه دونفره این شرکت در ارتفاع پایین با یکدیگر برخورد و در پی آن هر دو سقوط کردند، که به دلیل باتریهای لیتیومی دچار آتشسوزی شدند. با وجود این، شرکت تأکید کرده است که در این حادثه هیچکس آسیب ندید و تأثیری بر برنامههای توسعه آتی این برند نداشته است. منابع نزدیک به Xpeng نیز اعلام کردهاند که تغییر نام AeroHT به Aridge مدتها پیش از وقوع این حادثه برنامهریزی شده بود و ارتباطی با سانحه اخیر ندارد. در واقع، این شرکت با هدف بازسازی هویت برند و تمرکز بر نسل جدید فناوریهای پرواز شهری تصمیم به تغییر نام گرفته است.
01
از 01طرحهای جسورانه تاکسی پرنده Aridge
شرکت Aridge در چند سال اخیر با طرحهایی بسیار غیرمعمول شناخته شده است. این شرکت ابتدا با رونمایی از یک تاکسی پرنده خیابانرو با بالهای تاشو وارد صحنه شد؛ خودرویی که بسیاری آن را غیرواقعی تصور میکردند، اما Aridge با ساخت و پرواز نسخه واقعی دو تنی آن نشان داد که پروژههای آن فراتر از یک رؤیای تبلیغاتی هستند. پس از آن، این شرکت با معرفی وسیلهای موسوم به Land Aircraft Carrier، ایدهای منحصربهفرد را ارائه داد: یک ون ششچرخ با طراحی الهامگرفته از Cybertruck، که میتواند یک هواگرد دونفره eVTOL را حمل و پرتاب کند. این مفهوم، ترکیبی از حملونقل زمینی و هوایی را به نمایش گذاشت و حالا قرار است از سال آینده با قیمت تقریبی ۲۸۰ هزار دلار عرضه شود.
در ادامه همین مسیر، Aridge اکنون از طرح جدید خود با نام A868 رونمایی کرده است؛ یک تاکسی پرنده برد بلند Tilt-rotor eVTOL ششملخه که شباهت زیادی به مدل Joby S4 دارد. این هواگرد دارای دو موتور عقبی روی دم Vشکل است که به افزایش راندمان، برد و سرعت در حالت پرواز افقی کمک میکند.
شرکت Aridge مدعی است که A868 از نظر عملکرد حتی فراتر از Joby خواهد رفت. این هواگرد هیبریدی قرار است به سرعتی بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت و بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر دست یابد. سیستم پیشرانه آن ترکیبی از موتور الکتریکی و منبع انرژی سوختی است تا محدودیتهای رایج در باتریهای تمامبرقی را جبران کند.

گفته میشود که ظرفیت تاکسی پرنده جدید Aridge بین پنج تا شش نفر خواهد بود. چین در حال حاضر نخستین کشور جهان است که مجوز پرواز تجاری تاکسیهای eVTOL را صادر کرده و حتی مدلهای بدون خلبان شرکت eHang را نیز تأیید کرده است. بنابراین، انتظار میرود که Aridge نیز در آینده، نسخه خودران این پرنده را برای حملونقل هوایی شهری توسعه دهد.
با وجود همه جاهطلبیها، ساخت یک تاکسی پرنده برد بلند ششنفره Tilt-rotor نیازمند آزمایشهای گسترده و استانداردهای ایمنی دقیقتر نسبت به طرحهای مفهومی پیشین است. با وجود این، سابقه Aridge در ساخت نمونههای واقعی و پشتوانه مالی قوی Xpeng نشان میدهد که این پروژه نیز فراتر از وعدههای تئوریک خواهد رفت.
به نظر میرسد که مسیر پیشروی Aridge به سوی تولید تاکسیهای پرنده تجاری، هموارتر از گذشته است، چرا که دیگر شرکتهای فعال در این حوزه مانند: Joby و Volocopter مسیر اولیه توسعه و اخذ مجوز را پیمودهاند. اکنون باید دید Aridge با پروژه بلندپروازانه خود موسوم به “Choby” تا چه اندازه میتواند چین را در رقابت جهانی تاکسیهای پرنده نسل بعدی پیشتاز کند.
