مایکروسافت همزمان با معرفی نسخه 1.2 از فناوری DirectX Ray Tracing، از انتشار نسخه جدید موتور سهبعدی متنباز Babylon.js 8.0 خبر داد.
به گزارش تکناک، موتور سهبعدی متنباز Babylon.js 8.0 مایکروسافت رونمایی شد. یکی از ویژگیهای مهم افزودهشده به این موتور امکان ایجاد سایه برای هر جسم سهبعدی در حضور نور است. این قابلیت که با همکاری ادوبی ممکن شده، اکنون به Babylon.js افزوده شده و در ویدئویی نمایشی، تفاوت سایهپردازی یک جام در قبل و بعداز این بهروزرسانی بهخوبی نمایش داده شده است. توسعهدهندگان ازاینپس میتوانند سایه اشیای مختلف، ازجمله ساختمانها را با دقتی بیشتر به تصویر بکشند.
در این نسخه قابلیت جدیدی به نام Area Lights نیز معرفی شده که امکان نوردهی ازطریق اشکال دوبعدی را فراهم میکند. این ویژگی که به درخواست مکرر کاربران اضافه شده، با نمایش نمونهای کاربردی، نشان میدهد چگونه میتوان از آن در محیطهای بازی و گرافیکی استفاده کرد. Babylon.js 8.0 نسخه اولیهای از Node Render Graph را نیز معرفی میکند؛ سیستمی که امکان کنترل کامل و بدون نیاز به کدنویسی مستقیم را برای کاربران فراهم میکند.

به نقل از نئووین، از دیگر تغییرات مهم این نسخه میتوان به نمایشگر سبکوزن اشاره کرد؛ ابزاری که با وجود حجم کم، کیفیتی همتراز با موتور کامل ارائه میدهد و میتوان آن را بهراحتی در صفحات وب گنجاند. این نمایشگر درصورت نیاز، بهطور خودکار وابستگیهای موردنیاز را هنگام بارگذاری مدلها وارد میکند.
در کنار آن، ابزاری به نام Viewer Configurator نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است که تنظیم و سفارشیسازی نمایشگر را سادهتر از همیشه میسازد. مایکروسافت در این زمینه گفته است:
با استفاده از این ابزار میتوانید ظاهر Viewer را دقیقاً متناسب با نیاز خود طراحی و تنها با چند تنظیم ساده HTML، همان ظاهر را در وبسایت خود ایجاد کنید.
در نهایت، تمام شیدرهای اصلی این موتور حالا بهطور کامل به زبانهای GLSL و WGSL منتقل شدهاند. این تغییر موجب حذف لایههای تبدیلی و در نتیجه کاهش چشمگیر حجم موتور شده است؛ بهطوریکه Babylon.js اکنون تا دو برابر سبکتر از گذشته است. همچنین، امکان ساخت شیدرهای سفارشی با استفاده از Node Material Editor در این نسخه فراهم شده است.