شبکه اجتماعی بلواسکای با عبور از مرز ۴۰ میلیون کاربر، نقطه عطف تازهای را در رشد خود ثبت کرد.
به گزارش تکناک، این شبکه قصد دارد قابلیت «نپسندیدن» را بهصورت آزمایشی راهاندازی کند. هدف از این قابلیت، ارتقای شخصیسازی محتوا در فید اصلی «دیسکاور» و سایر بخشهای پلتفرم است.
همزمان با این خبر، بلواسکای مجموعهای از تغییرات مرتبط با کنترل گفتوگوها را نیز معرفی کرد، که شامل اصلاحات جزئی در بخش پاسخها، بهبود شناسایی دیدگاههای توهینآمیز و راهکارهایی برای اولویتبندی گفتوگوهای مرتبطتر با هر کاربر است.
با اجرای نسخه آزمایشی «نپسندیدن»، سیستم بلواسکای با تحلیل بازخورد کاربران، محتوایی را شناسایی میکند که کاربران تمایل کمتری به دیدن آن دارند. این دادهها نه تنها بر نحوه رتبهبندی محتوا در فیدها، بلکه بر ترتیب نمایش پاسخها نیز تأثیر خواهند گذاشت.
بلواسکای در توضیح این تغییرات اعلام کرد که هدف از آن، ایجاد فضایی «سرگرمکنندهتر، واقعیتر و محترمانهتر» است. این تصمیم در حالی اتخاذ میشود که در هفتههای اخیر برخی کاربران از نحوه تعدیل محتوا در این پلتفرم انتقاد کردهاند. شبکه اجتماعی بلواسکای که بهصورت غیرمتمرکز طراحی شده است و کاربران خود مدیریت تعدیل را بر عهده دارند، اکنون با درخواست بخشی از کاربران برای مداخله مستقیمتر پلتفرم در مسدودسازی افراد متخلف روبهرو است.
با وجود این، بلواسکای اعلام کرده است تمرکز خود را بر ابزارهایی میگذارد که کاربران از طریق آن بتوانند تجربه شخصی خود را کنترل کنند. در حال حاضر، این ابزارها شامل فهرستهای تعدیل برای مسدود کردن گروهی از کاربران، کنترل فیلتر محتوا، تنظیم کلمات بیصدا و امکان اشتراک در خدمات تعدیل شخص ثالث است. همچنین کاربران میتوانند نقلقولها را از پست اصلی جدا کنند تا از جلب توجه ناخواسته جلوگیری شود؛ اقدامی که به گفته بلواسکای، با هدف کاهش فرهنگ توهینآمیز انجام گرفته است، مشابه آنچه در پلتفرم سابق توییتر (اکنون ایکس) مشاهده میشود.

بلواسکای علاوه بر قابلیت «نپسندیدن» اعلام کرد که در حال آزمایش مجموعهای از تغییرات در رتبهبندی محتوا، طراحی رابط کاربری و ابزارهای بازخورد است تا کیفیت گفتوگوها را در شبکه خود ارتقا دهد.
یکی از این تغییرات، ایجاد سیستمی برای ترسیم «محلههای اجتماعی» در شبکه اجتماعی بلواسکای است؛ یعنی شناسایی ارتباط میان کاربرانی که بیش از دیگران با هم تعامل دارند. بلواسکای بیان کرد در آینده پاسخهایی که از کاربران نزدیکتر به «محله اجتماعی» هر فرد ارسال میشوند، در فید او در اولویت قرار خواهند گرفت. قابلیت «نپسندیدن» نیز ممکن است بر این فرایند تأثیرگذار باشد.
این ویژگی میتواند نقطه تمایزی میان بلواسکای و رقیب آن، تردز (متعلق به متا) باشد، چرا که تردز به دلیل نمایش گفتوگوهای نامرتبط و پراکنده مورد انتقاد قرار گرفته است.
به گفته شرکت، مدل جدید بلواسکای در شناسایی پاسخهای «توهینآمیز، اسپم، بیارتباط یا با نیت سوء» عملکرد دقیقتری دارد و چنین پاسخهایی را در بخشهای مختلف از جمله رشته گفتوگوها، نتایج جستوجو و اعلانها در رتبه پایینتری قرار میدهد.
تغییر دیگری نیز در عملکرد دکمه پاسخ شبکه اجتماعی بلواسکای اعمال شده است؛ به طوری که اکنون کاربران ابتدا به رشته کامل گفتوگو هدایت میشوند تا پیش از نوشتن پاسخ، محتوای بحث را مطالعه کنند. بلواسکای این تغییر را راهی ساده برای «جلوگیری از پاسخهای تکراری و فروپاشی گفتوگوها» عنوان کرده است.
همچنین تنظیمات بخش پاسخها بهروزرسانی شده است تا کاربران بهروشنی ببینند که چه کسانی اجازه دارند به پستهای آنها واکنش نشان دهند.

















