شرکت BMW امسال در نمایشگاه CES، سیستمعامل جدید iDrive خود را معرفی کرد که مرکز توجه آن یک نمایشگر هدآپ سهبعدی (HUD) است که از ستونی تا ستون دیگر در امتداد شیشه جلو گسترش مییابد.
به گزارش تکناک، سیستمعامل جدید iDrive در خودروی SUV کلاس X آینده BMW که هنوز نامگذاری نشده است و روی پلتفرم برقی Neue Klasse استفاده خواهد شد. شرکت BMW اعلام کرده است که این SUV تا پایان سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد.
طرح آیندهنگرانه BMW شامل یک فرمان جدید با دکمههای لمسی و یک سیستم واقعیت افزوده جدید میشود که جهتهای ناوبری و سیستم کمکراننده را با اطلاعات جاده ترکیب میکند. یکی دیگر از تغییرات قابل توجه، حذف پشتآمپر سنتی و جایگزینی آن با یک نمونه دیجیتال قابل تنظیم روی شیشه جلوی خودرو است.
کریستین بائر، رئیس بخش دیجیتال و تجربه کاربری BMW اعلام کرد: «ما یک دیدگاه جدید در طراحی تجربه کاربری اتخاذ کردهایم. جابهجایی نمایشگر به سمت جاده به رانندگان کمک میکند سریعتر تصمیم بگیرند و باعث میشود چشمان آنها روی جاده بماند.»
شرکت BMW مانند بسیاری از خودروسازان، تعداد نمایشگرها و دکمههای داخلی خودرو را کاهش داده است و مسیر مینیمالیستی تسلا را دنبال میکند. هرچند که BMW اولین سازندهای نیست که پشتآمپر را از داشبورد حذف میکند و آنها را روی شیشه جلو نمایش میدهد، اما این حرکت جالبی برای شرکتی است که طرفداران آن به ابزارهای کلاسیک علاقهمند هستند.
فرانک وبر، مدیر ارشد فناوری BMW گفت که طراحی جدید، شبیه یک صفحه نمایش ویدیویی در خودرو نیست، بلکه یک لایه اضافی از واقعیت افزوده است، که راننده و خودرو را بیشتر با جاده مرتبط میکند.
وی در این باره بیان کرد: «با این فناوری شما به خودرو مرتبط میشوید و خودرو به جاده مرتبط میشود. اطلاعات به طور دقیق در جایی قرار دارد که انتظار آن را دارید.»
این اولین باری نیست که BMW از نشانگر HUD جدید به نام BMW Panoramic iDrive پرده برداشته است. این شرکت نسخهای از آن را در CES 2023 در خودروی مفهومی iVision Dee نشان داده بود و فناوریهای جدید BMW بخشی از پلتفرم جدید به نام BMW Operating System X است.
نمایشگر جدید هدآپ در امتداد نوار سیاه باریک در پایین شیشه جلو که بین ستونها امتداد دارد، قرار گرفته است. این نمایشگر سهبعدی شامل اطلاعات سرعت، کمکرانندگی تطبیقی، اطلاعات چراغ راهنمایی و علائم جادهای، اطلاعات ناوبری و وضعیت شارژ است.
همچنین این نمایشگر قابلیت شخصیسازی دارد و به رانندگان اجازه میدهد تا اطلاعات مورد نظر خود را در خط دید خود نمایش دهند.
همچنین شرکت BMW ویژگیهای ناوبری و کمکرانندگی پیشرفته (ADAS) را به HUD اضافه کرده است. به گفته بائر، بسیاری از ویژگیهای جدید HUD بر اساس بازخورد مشتریان، توسعه یافته است.
با اینکه از شیشه جلوی خودرو برای نمایشگر HUD استفاده میشود، اما شیشه خاصی نیست و اگر ترک بخورد، هزینه اضافی ندارد. یک لایه خاص روی شیشه جلوی خودرو نصب شده است، که تصاویر سهبعدی را شفاف نشان میدهد. خط مشکی که HUD روی آن نمایش داده میشود، همان چاپ استاندارد در همه خودروها است.
علاوه بر ایجاد یک نمایشگر HUD تمامشیشهای، شرکت BMW یک نمایشگر مرکزی جدید به شکل لوزی معرفی کرده است، که رابط کاربری قابل تنظیمتری دارد.
کاربران میتوانند اپلیکیشنهایی که بیشتر استفاده میکنند را به دو بخش اصلی روی صفحه اصلی بکشند و رها کنند تا دسترسی راحتتری داشته باشند.
به گفته BMW، این شرکت برنامههایی برای ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشن برای ارائه تجربه کاربری دارد، که شامل اپلیکیشنهای قابل پرداخت برای ویژگیهای خاصی مانند بستههای نورپردازی مشابه برنامههای Hyundai برای Ioniq 9 است.
شرکت BMW میگوید که از هوش مصنوعی برای یادگیری از مشتریان در حین رانندگی و پیشنهاد ویژگیهای مرتبط بر اساس رفتار آنها استفاده میکند. به عنوان اگر شما مرتب از یک جاده پرپیچ میگذرید و خودرو را در حالت اسپرت قرار میدهید، این گزینهها به طور منظم در صفحه مرکزی ظاهر میشوند؛ یا اگر شما هنگام شارژ خودرو به اپلیکیشنهای مدیتیشن یا پادکست گوش میدهید، این اپلیکیشنها هر زمان که خودرو را شارژ میکنید، نمایان خواهند شد.
همچنین شرکت BMW از مدلهای زبان بزرگ برای کمک به هوشمندتر شدن خودرو در مورد نیازهای رانندگان استفاده میکند. سیستم تشخیص صدای طبیعی BMW مدتها پیشرو است، اما اکنون از این مدلهای زبان بزرگ برای آسانتر کردن ناوبری استفاده میکند، به عنوان نمونه میتوانید بدون نیاز به استفاده از کلمات کلیدی خاص، از سیستم بخواهید شما را به یک ایستگاه شارژ نزدیک یک فروشگاه ببرد.
علاوه بر بهروزرسانی سیستمعامل iDrive، شرکت BMW فرمان خودروهای جدید خود را تغییر داده است. فرمان جدید دارای تعداد زیادی دکمه است. هر دکمه زمانی که سیستم آماده باشد، روشن میشود و وقتی فشار داده شود، بازخورد لمسی ارائه میدهد.
شرکت BMW اعلام کرده است که سیستم iDrive، تجربه کاربری و تنظیمات داخلی جدید از انتهای سال ۲۰۲۵ در خودروهای این شرکت ظاهر خواهند شد.