شرکت BMW با معرفی مدل جدید موتورسیکلت F 450 GS در نمایشگاه EICMA امسال، وارد رقابت داغ موتورسیکلتهای ماجراجوی سبکوزن شد.
به گزارش تکناک، این موتورسیکلت که یک سال پیش در قالب نسخه مفهومی معرفی شده بود، حالا در مدل نهایی به نمایش درآمده و توجه زیادی را در سراسر جهان جلب کرده است.
طراحی موتورسیکلت F 450 GS کاملاً از خانواده GS الهام گرفته است. چراغ جلوی LED با طرح Xشکل، خطوط تیز بدنه و فرم خاص باک، ظاهری خشن و مدرن به آن داده است. زبان طراحی جدید BMW باعث شده است که F 450 GS در نگاه اول همان حس اصالت و استحکام GSهای بزرگتر را در بدنهای جمعوجورتر و سبکتر منتقل کند. وزن این مدل تنها ۱۷۸ کیلوگرم است و همین موضوع باعث میشود کنترل آن در مسیرهای شهری و خاکی بسیار آسانتر باشد.

تولید موتورسیکلت BMW F 450 GS توسط شرکت هندی TVS Motor انجام میشود؛ همان شرکتی که پیشتر با BMW در ساخت مدلهای G 310 همکاری داشت. این همکاری باعث شده است تا قیمت نهایی پایینتر بماند، اما کیفیت و مهندسی همچنان در سطح استاندارد BMW باشد.
در قلب این موتورسیکلت یک پیشرانه کاملاً جدید ۴۲۰ سیسی دوقلوی موازی قرار دارد، که ۴۸ اسب بخار قدرت و ۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور نسبت به رقبایی مانند Royal Enfield Himalayan 450 و CFMoto Ibex 450 قویتر است و نسبت توان به وزن بهتری دارد. به همین دلیل، شتابگیری و کشش در مسیرهای طولانی و سربالاییها بسیار بهتر احساس میشود.
بیشتر بخوانید: سریعترین موتورسیکلتهای جهان در سال ۲۰۲۵
فریم فولادی مشبک موتورسیکلت F 450 GS با هدف کاهش وزن و افزایش استحکام ساخته شده است. فاصله محوری موتورسیکلت ۱۴۶۵ میلیمتر است و از چرخ ۱۹ اینچی در جلو و ۱۷ اینچی در عقب استفاده میکند. ارتفاع زین در نسخه استاندارد ۸۳۸ میلیمتر است، اما دو گزینه دیگر نیز وجود دارد، که شامل یک مدل کوتاهتر با ارتفاع ۸۳۰ میلیمتر برای افراد قدکوتاهتر و مدل بلندتر با ارتفاع ۸۶۳ میلیمتر برای رانندگان بلندقد میشوند. برد حرکتی این موتورسیکلت با باک ۱۳.۶ لیتری بیش از ۳۲۰ کیلومتر است، که برای سفرهای طولانی ایدئال به نظر میرسد.
شرکت BMW در بخش سیستم تعلیق موتورسیکلت F 450 GS، از دوشاخههای معکوس KYB در جلو و کمکفنر تکی KYB در عقب استفاده کرده است. هر دو قابل تنظیم هستند و ۱۸۰ میلیمتر کورس حرکتی دارند. این ترکیب باعث میشود که موتور در مسیرهای ناهموار، عملکردی نرم و مطمئن داشته باشد. سیستم ترمز نیز شامل دیسک ۳۱۰ میلیمتری Brembo در جلو و دیسک ۲۴۰ میلیمتری ByBre در عقب است. هر دو محور به صورت استاندارد به سیستم Cornering ABS Pro مجهز شدهاند تا هنگام ترمزگیری در پیچها، پایداری حفظ شود.




یکی از ویژگیهای خاص این موتورسیکلت، سیستم Easy Ride Clutch یا ERC است که فقط در نسخه GS Trophy عرضه میشود. این سیستم مشابه E-Clutch شرکت هوندا عمل میکند و باعث میشود راننده بدون استفاده از اهرم کلاچ، دنده را عوض کند. تفاوت اینجا است که در سیستم BMW از مکانیزم گریز از مرکز استفاده شده است تا کلاچ هنگام پایین آمدن دور موتور به صورت خودکار آزاد شود. این ویژگی به خصوص در ترافیک یا مسیرهای طولانی باعث رانندگی روانتر و راحتتر میشود.
بیشتر بخوانید: موتورسیکلت Z650 S کاوازاکی با چهرهای تهاجمیتر معرفی شد
با وجود تمام جزئیات فنی جذاب، BMW هنوز زمان دقیق عرضه و قیمت نهایی این مدل را اعلام نکرده است. در حال حاضر تنها تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی از آن منتشر شده است. طبق گزارشها، فروش در اروپا از بهار ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و بازار آمریکا به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۷ باید منتظر بماند. در بریتانیا، نسخه GS Trophy با قیمت پایه ۷۷۶۰ پوند (حدود ۱۰٬۱۰۰ دلار) عرضه میشود.
ورود موتورسیکلت F 450 GS برای BMW اهمیت زیادی دارد، چرا که بازار موتورسیکلتهای سبک ماجراجو در حال رشد سریع است. رقبایی مثل هوندا NX500، کاوازکی KLE 500، KTM 390 Adventure و Royal Enfield Himalayan 450 در این کلاس حضور دارند. با وجود این، برند BMW و سابقه درخشان آن در ساخت موتورسیکلتهای ماجراجوی بزرگتر میتواند برگ برنده اصلی این مدل باشد.
موتورسیکلت F 450 GS ترکیبی از طراحی زیبا، وزن پایین، قدرت بالا و فناوری مدرن است. این مدل برای آن دسته از موتورسوارانی ساخته شده است که به دنبال ماجراجویی، سفرهای طولانی و تجربه اصیل GS در ابعادی کوچکتر و در دسترستر هستند.

















