چین به تازگی آزمایش هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام KJ-3000 را آغاز کرده است که توان نظارتی و عملیاتی نیروی هوایی این کشور را در مناطق حساس افزایش میدهد.
به گزارش تکناک، کارشناسان بر این باور هستند که فناوری راداری این هواپیما، پیشرفت چشمگیری نسبت به مدلهای پیشین هشدار زودهنگام چین، مانند: KJ-500 و KJ-2000 دارد.
معرفی این هواپیما همزمان با ظهور جتهای جنگنده نسل ششم چین است، که به طور کلی پیشرفتهای قابل توجه این کشور را در توانمندیهای نظامی نشان میدهند.
هواپیماهای کنترل و هشدار زودهنگام اغلب برای نظارت و شناسایی طراحی میشوند، اما میتوانند به عنوان مراکز فرماندهی هوایی نیز عمل کنند.
هواپیمای KJ-3000 به چهار موتور توربوفن شنیانگ WS-20 با راندمان بالا مجهز است، که نسبت به موتورهای قدیمیتر Soloviev D-30KP-2 که در مدلهای قبلی مانند Y-20 استفاده میشد، عملکرد بهتری ارائه میدهد.
همچنین این موتورهای جدید در هواپیمای حمل و نقل Y-20B استفاده میشوند، که ارتقای آن را در زمینه عملکرد و قابلیت اطمینان نشان میدهد.
طبق گزارش FlightGlobal، ویژگی برجسته KJ-3000، وجود یک خط ضخیم در زیر پوشش سقف است، که به احتمال زیاد نشاندهنده دو رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) میباشد، که به طور چرخشی عمل میکنند تا پوشش کامل را فراهم کنند.
این هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام قرار است ناوگان AEW&C چین را تقویت کند و در کنار سیستمهای پیشرفتهتر مثل KJ-2000 و پلتفرمهای متوسط مانند: KJ-200 و KJ-500، یک نقش تکمیلی ایفا کند.
گمانهزنیهایی وجود دارد مبنی بر اینکه بدنه این هواپیما ممکن است دارای رادارهای AESA جانبی باشد، مشابه سیستمهایی که در KJ-700 استفاده شدهاند.
هواپیمای KJ-700 یک پلتفرم پیشرفته در ناوگان AEW&C میباشد، که بر پایه Y-9 ساخته شده است و در تعداد محدودی توسط نیروی هوایی چین به کار گرفته میشود.
وقتی KJ-3000 وارد خدمت شود، به دومین پلتفرم AEW&C جتمحور نیروی هوایی چین تبدیل خواهد شد، که پس از KJ-2000، بر پایه ایلیوشین Il-76 ساخته شده است.
این مدل در حال حاضر پیشرفتهترین سیستم AEW&C نیروی هوایی چین میباشد، اگرچه تعداد واحدهای عملیاتی آن تنها چهار عدد است.
هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام KJ-3000 قرار است با فناوری پیشرفتهتر و افزایش تعداد واحدهای عملیاتی، جایگزین KJ-2000 شود، که تعداد محدودی از آن در اختیار است.
این تغییر میتواند شکافهای موجود را برطرف و از نیازهای عملیاتی رو به رشد نیروی هوایی چین پشتیبانی کند.
یکی از ویژگیهای مهم این هواپیما، نازل سوختگیری هوایی پیشرفته آن است، که میتواند محدوده عملیاتی KJ-3000 را نسبت به KJ-2000 افزایش دهد.
علاوه بر این، موتورهای WS-20 به تواناییهای تولید برق بالاتری نسبت به موتورهای D-30KP-2 روسی در KJ-2000 مجهز هستند، که این ویژگی برای تأمین برق سیستمهای پیشرفته حسگر و پردازش هواپیما، که برای عملیات AEW&C ضروری هستند، بسیار حیاتی است.
هواپیمای KJ-3000 به دلیل قابلیتهای گسترده خود برای شناسایی اهداف پیچیدهای مانند: هواپیماهای رادارگریز و سیستمهای بدون سرنشین، به کار گرفته میشود.
همچنین توانایی این هواپیما در پرواز در ارتفاعات بالاتر نسبت به پلتفرمهای توربوشفت مانند KJ-500، میتواند مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد، که از جمله آن میتوان به پوشش راداری وسیعتر و امکان عملیات در فاصلهای امنتر از جنگندههای دشمن اشاره کرد.
با وجود اینکه جزئیات دقیق هواپیمای کنترل و هشدار زودهنگام KJ-3000 به طور کامل مشخص نیست و هنوز در حال آزمایش پرواز میباشد، اما گزارشها حاکی از آن است که قابلیت سوختگیری هوایی و پتانسیل آن به عنوان یک پلتفرم پیشرفته AEW&C، از عواملی است که میتواند توجه پنتاگون را جلب کند.
رشد توانمندیهای چین در زمینه پلتفرمهای Y-20، موتورهای WS-20 و فناوری راداری AESA، نشان میدهد که KJ-3000 در سالهای آینده وارد خدمت نیروی هوایی چین خواهد شد و تصاویر مربوط به پیشرفت آن که در شبکههای اجتماعی منتشر شده است، این روند را تأیید میکند.
دیدگاهها 1