اجرای بازی DOOM در فضا با خلاقیت برنامهنویس ایسلندی روی ماهواره OPS-SAT، مرزهای فنی و خلاقیت در فناوری فضایی را جابهجا کرد.
به گزارش تکناک، اولافور واگه، یکی از برنامهنویسان، در اجلاس اخیر اوبونتو، جزئیات پروژه شگفتانگیز را فاش کرد: اجرای موفقیتآمیز بازی جریانساز DOOM روی ماهوارهای درحال گردش در مدار زمین. این دستاورد که بخشی از چالش هک آژانس فضایی اروپا بود، نهتنها محدودیتهای نرمافزاری و سختافزاری در فضا را به چالش کشید؛ بلکه فصلی جدید به تاریخچه طولانی اجرای این بازی روی عجیبترین دستگاههای ممکن افزود.
ماهوارهای که میزبان این بازی کلاسیک شد، OPS-SAT نام دارد؛ آزمایشگاهی پرنده که اکنون از رده خارج شده است و در طول عمر خود بهعنوان سکوی آزمایشی برای بهبود سیستمهای کنترل مأموریت و کامپیوترهای داخلی فضاپیماها عمل میکرد. این ماهواره کوچک با ابعاد ۱۰ در ۱۰ در ۳۰ سانتیمتر، به کامپیوتری مجهز بود که به گفته آژانس فضایی اروپا، ۱۰ برابر قدرتمندتر از هر فضاپیمای دیگر این آژانس در آن زمان بود.
تامزهاردور مینویسد که با وجود قدرت نسبی کامپیوتر ماهواره، تیم با مشکلات جدی روبهرو بود. محیط نرمافزاری محدود امکان بارگذاری تمام ابزارهای مورد نیاز برای ساخت بازی را نمیداد. علاوهبر این، هر تیم فقط بازههای زمانی کوتاهی برای ارسال و اجرای کد در اختیار داشت که هرگونه تعامل آنی با سیستم را غیرممکن میکرد.
تلاش اول تیم با استفاده از نسخه وفادار به منبع بازی به نام «چاکلت دوم» انجام شد. این نسخه با موفقیت اجرا شد و خروجی متنی نشان داد که بازی بدون تأثیرپذیری از پرتوهای کیهانی به پایان رسیده است؛ اما ازآنجاکه ماهواره فاقد نمایشگر بود، خروجی گرافیکی تولید نشد.
تیم که بهدنبال دستاورد بصری بود، در تلاش دوم بهسراغ نسخه دیگری از بازی به نام «دومجنریک» رفت که برای پورتکردن به سیستمهای مختلف طراحی شده بود. آنها خروجی گرافیکی را به کارت گرافیک مجازی ارسال کردند و از بازی اسکرینشات گرفتند.

اوج خلاقیت پروژه اینجا بود: برای اثبات اینکه بازی واقعاً در فضا اجرا شده، تیم تصمیم گرفت تصاویر دوربین ماهواره از کره زمین را بهعنوان پسزمینه آسمان در بازی جایگزین کند. این ایده نیز مشکلات خود را داشت؛ زیرا تصاویر دوربین بسیار باکیفیتتر از آن بودند که موتور گرافیکی قدیمی «دوم» بتواند آن را پردازش کند.
برای حل این مشکل، تیم از یکی از مدلهای هوش مصنوعی که تیمی دیگر روی ماهواره نصب کرده بود، برای کاهش وضوح و تعداد رنگهای تصاویر استفاده کرد. بااینحال، پالت ۲۵۶ رنگ ثابت بازی فاقد رنگهای آبی و سبز و قهوهای مورد نیاز برای نمایش واقعی زمین بود. در نهایت، تیم دست به بدعتی بزرگ زد و پالت رنگ اصلی بازی را تغییر داد تا با پسزمینه جدید مطابقت داشته باشد. این اقدام به مذاق طرفداران متعصب بازی خوش نیامد؛ اما نتیجهای خیرهکننده بههمراه داشت.
اجرای بازی DOOM در فضا نهتنها شاهکاری فنی محسوب میشود؛ بلکه نشاندهنده آیندهای است که در آن کامپیوترهای فضایی میتوانند وظایف پیچیدهتر و خلاقانهتر انجام دهند. همانطورکه داستان اصلی بازی در مریخ رخ میدهد، علاقهمندان فقط میتوانند مشتاقانه منتظر روزی باشند که DOOM واقعاً در سیاره سرخ اجرا شود.

















