هرچند کاهش ریزش کاربران اپیک گیمز در iOS 18.6 موفقیت بزرگی است، این شرکت همچنان سیاستهای محدودکننده اپل را مانعی بر سر راه توسعه خود میداند.
به گزارش تکناک، شرکت اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب فورتنایت، اعلام کرد که فرایند نصب سادهسازیشده اپل برای فروشگاههای اپلیکیشن جایگزین در iOS 18.6، تأثیری چشمگیر بر جذب کاربران این شرکت گذاشته و نرخ ریزش (Abandonment) را تا ۶۰ درصد کاهش داده است. این تغییر پیروزی مهمی برای توسعهدهندگانی محسوب میشود که مدتها از شیوههای اپل برای منصرفکردن کاربران انتقاد میکردند.
تحول مذکور در پی فشارهای قانونی «قانون بازارهای دیجیتال» (DMA) در اتحادیه اروپا رخ داده است. پیشاز این، اپل با نمایش چندین «صفحه هشدار» طولانی و پیچیده کاربران را از خطرات احتمالی نصب اپلیکیشن از منابعی غیر از اپ استور آگاه میکرد به گفته توسعهدهندگان، این اقدام عامدانه برای ترساندن و منصرفکردن کاربران طراحی شده بود و به درنظرگرفتن جریمه ۵۶۸ میلیون دلاری اتحادیه اروپا برای اپل منجر شد.
تککرانچ مینویسد که اپل در ماه جولای و با انتشار iOS 18.6، فرایند جدیدی را معرفی کرد که تنها شامل یک صفحه اطلاعرسانی است. این صفحه به کاربر توضیح میدهد که ممکن است برخی ویژگیها مانند مدیریت اشتراک اپ استور را از دست بدهد و توسعهدهنده فروشگاه جایگزین، مسئول مستقیم مدیریت دادههای او خواهد بود.
اپیک گیمز با ارائه آمار دقیق اعلام کرد که پیشاز این بهروزرسانی، ۶۵ درصد کاربران فرایند نصب را نیمهکاره رها میکردند؛ اما این رقم اکنون به ۲۵ درصد رسیده است. به گفته شرکت یادشده، نرخ جدید به آمار نصب فروشگاه بازی اپیک در سیستمعاملهای ویندوز و مکاواس بسیار نزدیکتر شده است.




با وجود این پیشرفت، اپیک گیمز تأکید کرد که نبرد با اپل تمام نشده است. شرکت سازنده فورتنایت همچنان از سیاستهای دیگر اپل ازجمله دریافت «هزینه فناوری اصلی» (Core Technology Fee) و فرایندهای سختگیرانه تأیید اپلیکیشن (Notarization) و قوانین محدودکننده توزیع نرمافزار را برای توسعهدهندگان انتقاد میکند.
افزونبر این، اپیک گیمز استدلال قدیمی خود در دادگاه علیه اپل را تکرار و اشاره کرد که اپل در کامپیوترهای مک آزادی بسیار بیشتری به کاربران برای نصب نرمافزار میدهد؛ درحالیکه مدیران اپل مانند کریگ فدریگی ادعا میکنند چنین آزادی در iOS به هرجومرج و گسترش بدافزار منجر خواهد شد.
شایان ذکر است که اپل، تنها غول فناوری نیست که اپیک گیمز با آن در جدال است. این شرکت بازیسازی پیشاز این از گوگل نیز بهدلیل فرایندهای نصب طولانی و صفحات هشداردهنده مشابه انتقاد کرده و مدعی شده بود که گوگل با مضر خواندن فروشگاههای رقیب، کاربران را گمراه میکند. در این پرونده، دادگاهی در آمریکا سال گذشته گوگل را به بازکردن پلی استور و فراهمکردن امکان فعالیت برای فروشگاههای شخص ثالث ملزم کرد و درخواست فرجامخواهی این غول دنیای جستوجو نیز در ماه جولای رد شد.