اتحادیه اروپا میگوید احتمال دارد سیاست ضداسپم گوگل شیوههای مشروع درآمدزایی ناشران از محتوای خود را محدود کند و آزادی همکاری تجاری آنها را کاهش دهد.
به گزارش تکناک در بخش اخبار فناوری، کمیسیون اروپا تحقیق تازهای را درباره نحوه اجرای سیاست «سوءاستفاده از اعتبار سایت» گوگل و تأثیر آن بر ناشران رسانهای آغاز کرده است. این نهاد در بیانیهای اعلام کرد نشانههایی یافته که گوگل ممکن است از این سیاست برای کاهش رتبه وبسایتهای خبری و سایر ناشران در نتایج جستوجو استفاده کند؛ بهویژه زمانی که آنها محتوایی از شرکای تجاری خود منتشر میکنند. به گفته کمیسیون اروپا، این سیاست ظاهراً بهطور مستقیم روشی معمول و مشروع برای کسب درآمد ناشران از محتوای خود را تحتتأثیر قرار میدهد.
کمیسیون اروپا بررسی میکند که سیاست جدید گوگل آزادی ناشران در انجام کسبوکار قانونی و نوآوری و همکاری با ارائهدهندگان محتوای شخص ثالث را محدود کرده است یا نه. براساس صفحه رسمی این سیاست در وبسایت گوگل، هدف از آن جلوگیری از اقدام وبسایتهایی است که با انتشار محتوای سایتهای دیگر تلاش میکنند رتبه جستوجوی خود را بهصورت مصنوعی افزایش دهند.
ناگفته نماند که این اولین بار نیست که گوگل هشداری مشابه دریافت میکند؛ چراکه پیشازاین نیز کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به گوگل درباره فیلتر ضداسپم جیمیل هشدار داده بود.

به نقل از تککرانچ، اگر نتیجه این تحقیق نشان دهد که گوگل قوانین قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) را نقض کرده است، کمیسیون میتواند جریمهای تا سقف ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی سالانه شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، اعمال کند. درصورتیکه تخلف سیستماتیک تشخیص داده شود، احتمال وضع اقدامات تنبیهی شدیدتر وجود دارد؛ ازجمله الزام به واگذاری بخشی از کسبوکار یا ممنوعیت خرید شرکتهای مرتبط با تخلف.
در سال ۲۰۲۳، کمیسیون اروپا موتور جستوجوی گوگل را بهعنوان «خدمت پلتفرمی اصلی» تحت قانون DMA معرفی کرد؛ تصمیمی که اختیارات تنظیمگری بیشتری به این نهاد برای نظارت بر غول فناوری آمریکایی میدهد. گوگل پیشتر نیز بهدلیل ترجیحدادن خدمات خود در نتایج جستوجو، هدف تحقیق جداگانهای در چهارچوب همین قانون بود.

















