اتحادیه اروپا بررسی تازهای را آغاز کرده تا مشخص شود Apple Maps و Apple Ads باید به فهرست «دروازهبانها» اضافه شوند یا نه؛ دو سرویسی که حالا به حدنصاب کاربران رسیدهاند.
به گزارش سرویس خبری نرم افزار تکناک، دو سال پیش، اپ استور، iOS و مرورگر Safari بهعنوان سرویسهای دروازهبان شناخته شدند و این موضوع باعث اجرای الزامات سختی در اتحادیه اروپا شد؛ الزاماتی مانند پشتیبانی از مارکتپلیسهای جایگزین و گزینههای پرداخت شخص ثالث.
طبق قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، هر پلتفرمی که بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا و ارزش بازاری بالای ۷۵ میلیارد یورو داشته باشد، بهطور پیشفرض یک دروازهبان محسوب میشود و باید الزامات طراحیشده برای جلوگیری از خودترجیحی و افزایش قابلیت همکاری را رعایت کند.
کمیسیون اروپا اکنون تأیید کرده که Apple Maps و Apple Ads به حدنصاب تعداد کاربران موردنیاز برای آغاز بررسی رسیدهاند. از این مرحله، رگولاتورها ۴۵ روز کاری فرصت دارند تا تصمیم بگیرند آیا این دو سرویس باید به فهرست رسمی پلتفرمهای تعیینشده اپل اضافه شوند یا نه. اگر این تصمیم تأیید شود، اپل شش ماه فرصت خواهد داشت تا هر سرویس را با الزامات DMA کاملاً هماهنگ کند.

بهنظر میرسد اپل قبلاً پاسخهای رسمی خود را ارائه کرده و استدلال کرده که معیارهای DMA نباید درباره این دو سرویس اعمال شود. اپل میگوید Apple Ads تنها «سهمی بسیار ناچیز» از بازار تبلیغات آنلاین اتحادیه اروپا را در اختیار دارد، بهویژه در مقایسه با بازیگران بزرگتری مانند گوگل، متا، تیکتاک، مایکروسافت و X. اپل همچنین تأکید میکند که کسبوکار تبلیغاتی آن نه به دادههای میانسرویسی متکی است و نه نفوذ بازاری در سطحی دارد که DMA فرض میکند.
به گفته مک رومرز، اپل درباره Apple Maps نیز استدلال مشابهی دارد و میگوید استفاده از این سرویس در اتحادیه اروپا «بسیار محدود» است و در مقایسه با Google Maps و Waze سهم زیادی ندارد. اپل میگوید Maps «قابلیت میانجیگری حیاتی» که بتواند آن را به یک نقطه ورود غالب بین کسبوکارها و مصرفکنندگان تبدیل کند، ارائه نمیدهد.
تعیین Apple Ads بهعنوان دروازهبان میتواند پیامدهای قابلتوجهی داشته باشد. اپل ممکن است مجبور شود برخی از محدودیتهای اعمالشده تحت سیاست App Tracking Transparency را کاهش دهد، قابلیت همکاری با شبکههای تبلیغاتی شخص ثالث را فراهم کند یا هر گونه مزیت احتمالی ناشی از خودترجیحی را حذف کند.
در مورد Maps هنوز مشخص نیست DMA دقیقاً چه تغییراتی را الزامی خواهد کرد، اما احتمال دارد ملزم به افزایش دسترسی سرویسهای شخص ثالث یا کاهش یکپارچگیهای ترجیحی موجود در سیستم شود. iOS 18.4 از هماکنون در اتحادیه اروپا امکان تغییر اپلیکیشن پیشفرض نقشه از Apple Maps به گزینههایی مثل Google Maps یا Waze را فراهم کرده است.
















