مافیای تسلا گروهی از کارکنان سابق این شرکت هستند که پساز ترک تسلا، استارتاپهای موفقی در زمینههای نوآورانه مانند خودروهای الکتریکی و رباتیک راهاندازی کردهاند.
به گزارش تکناک، بسیاری از کارکنان سابق تسلا پس از ترک این شرکت، استارتاپهای موفقی را بنیانگذاری کردهاند. در میان این گروه که برخی آن را «مافیای تسلا» مینامند، چهرههایی حضور دارند که از ساخت خودروهای الکتریکی گرفته تا توسعه رباتها و قایقهای برقی را هدف قرار دادهاند. وبسایت بیزینس اینسایدر با سه نفر از این افراد گفتوگو کرده و از تجربیات آنها از کار با ایلان ماسک و چگونگی تأثیر آن بر مسیر شغلیشان پرسیده است.
فهرست مطالب
درسهایی از کار در شرکت غیرسنتی
ژن بردیچفسکی، مدیرعامل شرکت Sila Nanotechnologies و هفتمین کارمند تاریخ تسلا گفت:
کار در تسلا مبتنیبر یک اصل بنیادین است: اتکا به خود… وقتی کاری نو انجام میدهید، معمولاً هیچ متخصص یا تأمینکنندهای وجود ندارد. اگر چنین باشد، احتمالاً کارتان چندان نوآورانه نیست.
او در سال ۲۰۰۸ شرکت تسلا را ترک کرد. بردیچفسکی تأکید کرد که فرهنگ تسلا با شرکتهایی مانند گوگل تفاوت دارد:
تسلا تجربهای با ساعت کاری از ۹ تا ۱۷ نیست؛ بلکه شرکت سختگیری است. همین سختگیری است که موجب رشد میشود.
به نقل از بیزنس اینسایدر، کریس والتی، مدیرعامل استارتاپ Mytra و رهبر سابق پروژه Optimus در تسلا، نیز اشاره کرد که کار در این شرکت به مهندسان آزادی و مسئولیت زیادی برای حل مسائل پیچیده میداد:
بوروکراسی خاصی وجود ندارد. مشکل مشخص میشود و این تو هستی که باید آن را حل کنی. با هر کسی که لازم است صحبت کنی و کار را تمام کنی.

محیط پرفشار، اما پرفایده
با وجود جذابیت آزادی در کار، فرهنگ سازمانی تسلا با فشار زیادی همراه است. ایلان ماسک و مدیران ارشد در دورههای بحرانی حتی در کارخانه میخوابند. والتی میگوید:
تسلا جایی نیست که اشتباه در آن بیپاسخ بماند. ممکن است پروژههای موفق زیادی تحویل داده باشی؛ اما یک اشتباه کافی است تا از شرکت کنار گذاشته شوی.
او افزود:
ما در تسلا با شوخی بههم هشدار میدادیم که نباید بیشازحد به خورشید نزدیک شویم؛ چون ممکن است بسوزیم!
او اعتراف میکند که اگر در جای درست قرار گرفته باشید، تسلا محیطی بینظیر برای کار روی مسائل بزرگ و مقیاسپذیر و نوآورانه است. والتی همچنین به مشکلاتی مانند نداشتن حق اظهارنظر در تصمیمگیریهای کلان اشاره میکند:
شاید به شما بگویند که سایبرتراک را بهگونهای طراحی کنید که روی آب شناور بماند، بدون آنکه کسی درباره چرایی این درخواست بحثی بکند.

ترک تسلا و مسیر تازه
توبیاس کانرت، بنیانگذار استارتاپ EFT Mobility، تجربه خودش را اینگونه توصیف کرد:
درون شرکت به این وضعیت لقب «سندرم اورست» داده بودیم. وقتی به اوج رسیدهای، دیگر نمیتوانی در شرکت رقیب مشغول شوی؛ بلکه تنها راه این است که کوه بعدی خودت را بسازی.
او از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در تسلا فعالیت میکرد و در سختترین دوران تولید تسلا مدل ۳ حضور داشت. از دیدگاه کانرت، تأسیس شرکت تازه ادامه منطقی مسیر حرفهایاش بود. او گفت:
تسلا به من یاد داد که چطور همزمان نوآوری کنم و مقیاسپذیری را فراموش نکنم.

جایی برای یادگیری فشرده
در نهایت، والتی کار در تسلا را ترکیبی نادر از سرعت و مقیاس و نوآوری توصیف میکند. به گفته او، اکثر شرکتها فقط دو مورد از این سه ویژگی را دارند:
در جاهایی مثل بوئینگ یا لاکهید چیزهای سختی میسازند؛ اما ده سال زمان میبرد. در استارتاپها نوآوری و سرعت هست؛ اما مقیاس وجود ندارد. تسلا جایی است که هر سه را باهم تجربه میکنی و این یعنی یادگیری شدید و سریع.
تسلا و ایلان ماسک در پاسخ به درخواست بیزینس اینسایدر برای اظهارنظر پاسخی ارائه نکردند.